Annons

Startar nu inte alls.

1
:cry: Igår kom frun hem och sa att hon fick göra flera startförsök innan bilen ville starta, jag frågade om hon verkligen väntat till glödtrådsindikatorn slocknat innan hon försökte starta den och det hade hon gjort. Nu på morgonen startar sen bilen inte alls, bara nöter på startmotorn utan tillstymmelse till att tända, har gjort ca 10 st startförsök.

Är det glödstiften som är dåliga eller vad kan felet vara?
KIA Pro_Ceed 2,0 Crdi -08 Black Pearl
Audi A4 Tdi -07 Silver metallic, Porsche 928 GT -90 Dark Blue
Annons

Re: Startar nu inte alls.

2
Det finns inget värre än en bil som inte vill starta. Felen kan ju vara många men att kolla glödstift etc är nog en bra början. Hade jag varit i din sits så hade jag ringt din lokala verkstad och spikat en tid.

Hoppas det löser sig.

Mvh Morgan
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

Re: Startar nu inte alls.

3
pake skrev::cry: Igår kom frun hem och sa att hon fick göra flera startförsök innan bilen ville starta, jag frågade om hon verkligen väntat till glödtrådsindikatorn slocknat innan hon försökte starta den och det hade hon gjort. Nu på morgonen startar sen bilen inte alls, bara nöter på startmotorn utan tillstymmelse till att tända, har gjort ca 10 st startförsök.

Är det glödstiften som är dåliga eller vad kan felet vara?
Hjälper dig mer än felet.
Du har väl ring assistans, för då får du bärgning till verkstaden och hyrbil i 2-3 dagar.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Startar nu inte alls.

4
pake skrev::cry: Igår kom frun hem och sa att hon fick göra flera startförsök innan bilen ville starta, jag frågade om hon verkligen väntat till glödtrådsindikatorn slocknat innan hon försökte starta den och det hade hon gjort. Nu på morgonen startar sen bilen inte alls, bara nöter på startmotorn utan tillstymmelse till att tända, har gjort ca 10 st startförsök.

Är det glödstiften som är dåliga eller vad kan felet vara?
Även om glödstiften är kassa så ska bilen starta ändå vid varmt väder.
Verkar mer som att motorn inte får soppa.

Hör gärna av dej igen när verkstaden lokaliserat felet...alltid intressant
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Startar nu inte alls.

5
Provade att starta bilen nu i eftermiddag när jag kom hem från jobbet, då hoppar den igång direkt utan tvekan!?

Ska ändå köra den till Kia verkstan imorgon så de få kolla vad som kan vara felet, går inte att ha en bil som helt plötsligt inte startar.

Har även uppträckt ett "klonk" ljud från framvagnen i låga farter, kan t.ex. höras vid parkeringsmanövrer, är det ett normalt ljud (har liknande ljud på Porschen när bromsarna "sätter sig rätt" efter backning) eller är det något som är kan vara fel?
KIA Pro_Ceed 2,0 Crdi -08 Black Pearl
Audi A4 Tdi -07 Silver metallic, Porsche 928 GT -90 Dark Blue

Re: Startar nu inte alls.

6
pake skrev:Provade att starta bilen nu i eftermiddag när jag kom hem från jobbet, då hoppar den igång direkt utan tvekan!?

Ska ändå köra den till Kia verkstan imorgon så de få kolla vad som kan vara felet, går inte att ha en bil som helt plötsligt inte startar.

Har även uppträckt ett "klonk" ljud från framvagnen i låga farter, kan t.ex. höras vid parkeringsmanövrer, är det ett normalt ljud (har liknande ljud på Porschen när bromsarna "sätter sig rätt" efter backning) eller är det något som är kan vara fel?
Passa nu på att ta det här "klonk" ljudet imorgon med på verkstaden. Hoppas det inte är något större fel.
Vet att jag hade ett konstigt ljud typ mina första 50 mil. Men sedan försvann det :D
Återkom gärna med svar på vad dem säger på värkstaden.

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

Re: Startar nu inte alls.

7
_Morgan_ skrev:
pake skrev:Provade att starta bilen nu i eftermiddag när jag kom hem från jobbet, då hoppar den igång direkt utan tvekan!?

Ska ändå köra den till Kia verkstan imorgon så de få kolla vad som kan vara felet, går inte att ha en bil som helt plötsligt inte startar.

Har även uppträckt ett "klonk" ljud från framvagnen i låga farter, kan t.ex. höras vid parkeringsmanövrer, är det ett normalt ljud (har liknande ljud på Porschen när bromsarna "sätter sig rätt" efter backning) eller är det något som är kan vara fel?
Passa nu på att ta det här "klonk" ljudet imorgon med på verkstaden. Hoppas det inte är något större fel.
Vet att jag hade ett konstigt ljud typ mina första 50 mil. Men sedan försvann det :D
Återkom gärna med svar på vad dem säger på värkstaden.

Mvh Morgan_
Klonket är garanterat krängningshämmar-stagen som är slut. Fick båda mina bytta på Pro_Cee'den vid 3000 mil ungefär. Tydligen kass kvalitet på dem om din bil är från -07 eller -08.

Vad gäller startproblemen så gissar jag på det som sitter vid ratten ;)
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

Re: Startar nu inte alls.

8
Grief skrev: Klonket är garanterat krängningshämmar-stagen som är slut. Fick båda mina bytta på Pro_Cee'den vid 3000 mil ungefär. Tydligen kass kvalitet på dem om din bil är från -07 eller -08.

Vad gäller startproblemen så gissar jag på det som sitter vid ratten ;)
Tack för tipset, ska be verkstaden kolla dessa.
KIA Pro_Ceed 2,0 Crdi -08 Black Pearl
Audi A4 Tdi -07 Silver metallic, Porsche 928 GT -90 Dark Blue

Re: Startar nu inte alls.

9
Uppdatering

Har haft bilen på verkstan (Kia auktoriserad) och de kollade felkoder mm. De hittade inga fel varken med motor eller framvagn (klonket), farthållaren hade visat några sporadiska fel som man återställde. Fick också de nya stänkskydden monterade, så något värde hade verkstadsbesöket i alla fall.

Inga fler startproblem hittills, vilket jag hoppas att så också kommer vara fallet i fortsättningen.
KIA Pro_Ceed 2,0 Crdi -08 Black Pearl
Audi A4 Tdi -07 Silver metallic, Porsche 928 GT -90 Dark Blue

Re: Startar nu inte alls.

10
Uppdatering 2

Tror att jag nu hittat felet :idea: :mrgreen:

Bilen vägrade återigen starta nu i förmiddags när min fru skulle köra den, bytte då nyckel och bilen startar direkt som den ska. Har därefter upprepat försöket och får samma resultat, startmotorn går men motorn tänder inte när jag försöker starta den med fruns nyckel, byter till min nyckel och bilen startar direkt.

Min slutsats är att det finns en elektronisk "nyckel" i nyckeln och att den är trasig/glappar i en av nycklarna (VW/Audi/Seat bilar har liknande funktion i sina nycklar), om koden i nyckeln är felaktig stängs motorns bränsletillförsel av och startar därför inte även om startmotorn går. :ugeek:

Om detta stämmer är det ganska svagt av verkstan att inte göra denna felorsaksanalys, det är dessutom även en VW verkstad så de om några borde vara bekanta med funtionen. :thumbdown:
KIA Pro_Ceed 2,0 Crdi -08 Black Pearl
Audi A4 Tdi -07 Silver metallic, Porsche 928 GT -90 Dark Blue
Skriv svar

Återgå till "Problem"