Annons

Baklucksöppning fungerar ej

1
Från en dag till nästa slutade bakluckan att fungera som den ska. När jag försöker öppna den oavsett om jag använder "smart"-öppningen, nyckeln eller knappen, så poppar den bara ut cirka 1 cm, men börjar inte lyfta. Jag kan dra upp luckan manuellt tills jag når knappen på insidan, och då går den, men inte hela vägen.

Jag testade att byta till en annan låskista från en bildemontering, men det gjorde ingen skillnad. Det som är märkligt är att jag inte längre hör det där typiska ljudet av att luckan drar åt när man stänger den. Själva stängningen fungerar, men ibland får jag varning om att bakluckan är öppen, trots att den är stängd.

Börjar fundera på om det är något elektriskt som strular. Någon som har varit med om något liknande eller har en idé om vad som kan vara fel?
Annons

Re: Baklucksöppning fungerar ej

2
Har du tur har luckan bara tappat minnet, så den inte vet var den befinner sig.
Prova öppna luckan hela vägen upp, håll sedan in den inre stängningsknappen i 3 sekunder tills du hör några pip. Prova därefter stänga på inre knappen och öppna luckan på yttre knappen igen. Ett annat alternativ är att hålla inne den yttre knappen (även nu medan luckan är fullt öppen). Kan kräva en stol eller dylikt om man kort i rocken.
Om inget av detta fungerar är troligtvis en av de elektriska öppningsmotorerna kass och behöver bytas ut.

Re: Baklucksöppning fungerar ej

4
Det blev en billig lösning till slut. Jag tänkte plocka ner motorerna till den elektriska öppningen och se vilken som strulade. Den vänstra motorn fick jag loss utan problem, men på den högra satt clipset som håller kulfästet helt fastkilat. Efter en hel del ruckande och slitande med en tång flög clipset till slut loss. När jag testade luckan efteråt utan clips fungerade den plötsligt perfekt. Jag agerade plåtslagare och rättade till det tillknycklade clipset, monterade tillbaka allt och nu fungerar öppningen som den ska igen.
Skriv svar

Återgå till "Optima"