Hej,
Hur hittar jag om just min modell av Kia Ceed har ett externt slutsteg? Googlat men lyckas inte hitta hur jag kan kontrollera det. Varit i kontakt med BRL för att köpa en eftermarknadsstereo (min kass - den drar slut på bilbatteriet så fick koppla ur) - men finns tydligen 2 olika installationskit.
Tacksam för hjälp i hur jag kan identifiera vad jag behöver.
MVH
Annons
Re: Externt slutsteg eller ej? Kia Ceed 2011
2Generellt kan man säga att om man bara har "vanlig" radio så finns det inget externt slutsteg, speciellt på äldre bilar. Då sitter allt i huvudenheten och ansluter till högtalarna på traditionellt vis.Snubbelfot skrev: 11 feb 2025, 13:47 Hej,
Hur hittar jag om just min modell av Kia Ceed har ett externt slutsteg? Googlat men lyckas inte hitta hur jag kan kontrollera det. Varit i kontakt med BRL för att köpa en eftermarknadsstereo (min kass - den drar slut på bilbatteriet så fick koppla ur) - men finns tydligen 2 olika installationskit.
Tacksam för hjälp i hur jag kan identifiera vad jag behöver.
MVH
Om du däremot har navigator (AVN 1) så har du ett externt slutsteg (och troligen även en bas i bagageutrymmet) som använder sig av SPDIF och CAN-signaler. Där omvandlas och förstärks signalerna och skickas sen ut som högtalarmatning. (Alltså går alla högtalarkablar till slutsteget istället för huvudenheten.)
Därav måste man ha en signaladapter till en tredjeparts huvudenhet och kablaget skiljer sig markant.