Hej,
Sen 2-3 veckor har jag haft ett klonkande ljud från framvagnen, ffa när man kör över ojämnheter. Hade inne på verkstad (ej Kia-specifik) som konstaterade att det var visst glapp i en bussning(?) till v fram krängningshämmare. Inget större problem, men har bokat in tid för byte nästa vecka.
Idag när jag parkerade bilen så fick jag dock upp felmeddelanden i displayen "Fel på panikbromsen" samt "Fel på filhållningsassistansen". Nu är min fråga om detta kan att ha att göra med krängningshämmaren, eller om det är något annat (som verkstan inte märkte när de kontrollerade bilen), och om nån vet vad det skulle kunna vara isåfall?
Tack på förhand,
Annons
Re: Felmeddelanden "Fel på panikbromsen", "Fel på filhållningsassistansen" samt klonkande ljud
2Nej. De felen är inte relaterade.
Felindikeringarna kan bero på smutsig/täckt/blöt radarsensor i fronten och/eller kamera i ovankant på vindrutan.
Om felindikeringarna fortsätter dyka upp trots rengjord radar och kamera, boka tid hos KIA-verkstad för kontroll.
Felindikeringarna kan bero på smutsig/täckt/blöt radarsensor i fronten och/eller kamera i ovankant på vindrutan.
Om felindikeringarna fortsätter dyka upp trots rengjord radar och kamera, boka tid hos KIA-verkstad för kontroll.
Re: Felmeddelanden "Fel på panikbromsen", "Fel på filhållningsassistansen" samt klonkande ljud
3Ah, låter rimligt, får gå ut och tvätta bilen/sensorerna. Tackar!