Annons

BMS och dålig cell i HV batteri

1
Jag har en Kia Niro laddhybrid årsmodell 2018 som snart är 7 år gammal och har gått 15.000 mil. Den går ryckigt kan man säga. När jag startar i EV läge så klarar den ca 2 km utan hjälp av bensinmotorn, sedan går bilen tungt, man måste öka gaspådraget om man ska hålla hastigheten och jag kan se på flödesdiagrammet att bensinmotorn laddar HV batteriet och även driver fordonet en stund tills det plötsligt släpper och bilen går normalt som elbil en stund igen. Detta upprepas ideligen och man måste jobba med gaspedalen. Om jag använder fartkontrollen så behöver motorn både växla ner och varva lite extra ibland för att försöka hänga med. Både motorlampa och hybridvarning aktiveras.

Nu har jag fått hjälp av en Kiatekniker som konstaterade en dålig cell i HV batteriet. Detta var en snabbkoll medan bilen stod parkerad och med motorlampan tänd. Samma kväll hittade jag ett tips på ett annat Kiaforum om en app "phev Watchdog" för android (behöver OBD2-plugg också). Jag skaffade betalversionen av appen och nu kan jag läsa av enskilda battericellers spänning medan bilen går. Och det ser ut som jag bara har EN cell som har mycket lägre kapacitet än övriga. Min slutsats är att ett byte av modulen med denna cell borde lösa mitt problem. Är det nån som har erfarenhet av liknande problem och hur löste det sig?

Nu till det här med BMS. Den ska ju fördela laddningen i batteriet mellan cellerna. När jag kör en kort sträcka på 2 km i maklig hastighet kan jag klara mig helt på el innan bensinmotorn behöver starta. Om jag ställer bilen en timme och går med hunden kan jag köra 2 km tillbaks på samma sätt utan bensin. Det borde vara slut på energi i min dåliga cell eftersom den inte laddats men det är det alltså inte. Är BMS:en igång och balanserar batteriet fast bilen är både låst och avstängd?
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"