Annons

Upptäckte skada efter begagnatköp

1
Hej!
Mitt första inlägg, efter att ha gått med i detta forum.
Har som sagt varit och köpt en Niro P-hev 2022 i Jönköping den 27/6 hos en icke auktoriserad Kia handlare. Var noga med att kolla igenom bilen innan köpet och jag tyckte att priset var bra och att det var ett bra köp. Efter att ha haft den drygt en vecka, har jag upptäckt några defekter på bilen, vissa av dom kan jag leva med. Sådana som är relaterade till normalt slitage.
Men tyvärr efter ha tvättat bilen för första gången. Upptäckte jag att den förra ägaren hade kört emot den svarta plasten på undersidan av tröskellådan vid förardörren. Plasten är spräckt och verkar vara en reva på ca 10 cm. Den syns inte när står och kollar från sidan, utan man får böja sig mer och kolla mera underifrån.
Jag upptäckte den som sagt, när jag torkade av bilen.
Nu funderar jag på hur jag ska förhålla mig till detta.
Är det jag som köpare, som är skyldig att kolla upp om det finns eventuella skador på bilen innan köpet? Eller har jag möjlighet att åberopa, någon typ av garanti?
Och i värsta fall, låta köpet gå tillbaka och åberopa ångerrätt? Hur ska jag agera? Gick igenom varudeklarationen och det finns inget noterat om skadan. Det ingår en MRF-garanti på 3 månader vid köpet.

Tacksam för svar.

P.S. Trivs för övrigt med bilen.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"