Annons

PHEV eller ren bensin?

1
Haft e-niro 2021 (på ren el) i snart 3 år som ska lämnas tillbaka på leasing. Familjesituationen gör att vi nu skulle behöva både kombi och dragkrok på nästa bil och vi har siktat in oss på Ceed:en i princip. Begagnade PHEV (plugin hybrid) finns för ca 220 000kr med 5000 mil eller ren bensin för ca 180 000kr. Vilken ska man egentligen satsa på?!

Vi har klarat oss fint på elbilen hitintills. I vardagen kör vi bara 5-20 km per dag och ibland på helger uppemot 7-10 mil när vi besöker släktingar osv. Så räckvidden har varit fullt duglig för oss på 35 mil med e-niron förutom vid längre resor men det har varit okej. 95% av våra resor fungerar liksom på ren el. Tyvärr är det lite skralt med kombi och dragkrok på rena elbilar och dessutom är de lite för dyra för oss i nuläget, vår budget är på 200 000kr max. Den låga skatten och mindre bränslekostnaden på PHEV är lockande men frågan är om den äts upp av värdeminskning och service i det långa loppet? Vågar man?! Läste någonstans att bensinmotorn ändå behöver dra igång för t ex värme och AC?! Ni som har PHEV, är ni nöjda?
Annons

Re: PHEV eller ren bensin?

2
Hej !
Jag och tjejen gick precis igenom detta och Valde en hybrid... Jag har dock 4 mil till jobbet och kan köra i stort sätt hela vägen på el och samma sak för er som det låter som... Niro finns ju som Ren hybrid med för ett bättre pris.
Jag har bara haft min i 2 veckor och tankade andra ggn igår efter då 2 veckor.. efter Mkt körning med den i bara hybridläge då det varit resa till och från landstället som är 28mil tur o retur. Gick i 27L efter 79 mil.
För mig och våran familj så har jag bara extremt bra upplevelse av våran Kia Ceed plug in hybrid-2021. Tecknade ett 3 årigt service avtal för 350 i månaden så har man den saken redan avklarad när det är dax för service 😀

Re: PHEV eller ren bensin?

3
Mattek83 skrev: 25 jun 2024, 09:09 Hej !
Jag och tjejen gick precis igenom detta och Valde en hybrid... Jag har dock 4 mil till jobbet och kan köra i stort sätt hela vägen på el och samma sak för er som det låter som... Niro finns ju som Ren hybrid med för ett bättre pris.
Jag har bara haft min i 2 veckor och tankade andra ggn igår efter då 2 veckor.. efter Mkt körning med den i bara hybridläge då det varit resa till och från landstället som är 28mil tur o retur. Gick i 27L efter 79 mil.
För mig och våran familj så har jag bara extremt bra upplevelse av våran Kia Ceed plug in hybrid-2021. Tecknade ett 3 årigt service avtal för 350 i månaden så har man den saken redan avklarad när det är dax för service 😀

Kul att höra! Blev en kia ceed hybrid för oss också. 🤤

Re: PHEV eller ren bensin?

4
Hur är det med det här med värme egentligen om man väljer en senare modell 2019 och senare.

Vilka årsmodeller av Ceed kan förvärma kupén innan avfärd och sedan fortsätta värma den med enbart el?

Har 2 mil till jobbet och kan ladda på plats, så jag klarar mig egentligen enbart på el fram och tillbaka om bara funktionen finns.
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"