Annons

Rycker/hackar

1
Hej, har en Kia cee'd_sw 1.6 CRDi Manuell, 128hk, 2012.

Inga felkoder, inga varningslampor, det som är problemet är bara väldigt irriterande. Vid "normal" körning så hackar/hoppar/rycker bilen, släpper man gasen så slutar det, ger man full gas så slutar det. Man skulle kunna säga att det är som att den misständer, samma känsla fast jag tror inte att det är det, för då skulle den väl göra det vid full gas också. Det är samma symptom som om man skulle ha för hög växel och bilen "rycker" fram. Har försökt googla runt lite men hittar inget rikigt bra svar, fått något tips om att uppdatera programvaran. Någon som känner igen detta
problem?
Annons

Re: Rycker/hackar

2
Tjena!
Ny här och har samma problem som dig fast med en -10.
Började som du beskriver men har sedan övergått till att alltid dö efter några sekunders tomgång. Sen har den varit svårstartad, bla fastnat på en färja…:)
Bilen har nu dött 2 gånger under körning och även denna felkod visar kommer.
Car Scanner ELM OBD2
Version: 1.106.0/1.106.0/iOS
DTC report
Connection profile: Kia Cee'd ED-B (2009-2012) 1.4/1.6Date: 2024-05-31 11:28:08
============================
OBD-IIOBD-II
DTCs: 1
----------------------------
P1186 [0x1186]
FTS Low - Fuel Pump Temperature Sensor Low
Fuel Pressure - Too Low; 02 Sensor Heater Circuit Shorted - Hardware Fault
Status: Confirmed
============================
Engine control unitEngine control unit
DTCs: 1
----------------------------
P1186 [0x1186]
FTS Low - Fuel Pump Temperature Sensor Low
Fuel Pressure - Too Low; 02 Sensor Heater Circuit Shorted - Hardware Fault
Status: Validated and stored in non volatile memory, Validated fault present at time of request, Validated fault has been present during this drive cycle.


Jag tror att du kan ha liknande strul som mig. Börja med bränslefilter och annars googla på koden p1186. Finns olika orsaker som jag ser det.
Har bytt bränslefilter och ska gå på denna härnäst.


Om ingen har bättre förslag?
Med vänlig hälsning,

Re: Rycker/hackar

3
Willy30 skrev: 02 jun 2024, 19:04 Hej, har en Kia cee'd_sw 1.6 CRDi Manuell, 128hk, 2012.

Inga felkoder, inga varningslampor, det som är problemet är bara väldigt irriterande. Vid "normal" körning så hackar/hoppar/rycker bilen, släpper man gasen så slutar det, ger man full gas så slutar det. Man skulle kunna säga att det är som att den misständer, samma känsla fast jag tror inte att det är det, för då skulle den väl göra det vid full gas också. Det är samma symptom som om man skulle ha för hög växel och bilen "rycker" fram. Har försökt googla runt lite men hittar inget rikigt bra svar, fått något tips om att uppdatera programvaran. Någon som känner igen detta
problem?
Hej! Min är precis likadan, men när jag drar bort vakuumslangen på ventilen ovanför turbon, då försvinner alla ryckningar, men då aktiveras inte turbon. En bit på väg till problemet. Hoppas någo här vet vad den egentliga orsaken är mon är en 2011

Re: Rycker/hackar

7
Har varit ut ikväll och scannat bilen, inga felkoder alls. Provkörde bilen samtidigt som jag hade grafen över "fuel rail press" uppe. Spikarna är då bilen rycker, länkar till bild.



Kan det ha å göra med att filtret i bränslepumpsarmaturen är igensatt? Jag tror jag ska ta upp det och se hur det ser ut.

Re: Rycker/hackar

8
Willy30 skrev: 04 jun 2024, 22:17 Har varit ut ikväll och scannat bilen, inga felkoder alls. Provkörde bilen samtidigt som jag hade grafen över "fuel rail press" uppe. Spikarna är då bilen rycker, länkar till bild.



Kan det ha å göra med att filtret i bränslepumpsarmaturen är igensatt? Jag tror jag ska ta upp det och se hur det ser ut.
Bra jobbat, kanske är lösningen på våra problem. Hoppas att det är felet

Re: Rycker/hackar

9
Tohmmy skrev: 05 jun 2024, 09:31
Willy30 skrev: 04 jun 2024, 22:17 Har varit ut ikväll och scannat bilen, inga felkoder alls. Provkörde bilen samtidigt som jag hade grafen över "fuel rail press" uppe. Spikarna är då bilen rycker, länkar till bild.



Kan det ha å göra med att filtret i bränslepumpsarmaturen är igensatt? Jag tror jag ska ta upp det och se hur det ser ut.
Bra jobbat, kanske är lösningen på våra problem. Hoppas att det är felet
Är lite fundersam om det kan vara igensatt bränslefilter nä den går rent vid hård belastning, borde rycka då tycker jag

Re: Rycker/hackar

10
Sant!
Otroligt störande.
Men mitt började med ryckande, senare kom problemet med max varvtal och ”turbolös”, sen kom svårstartad, sen kom det med 2 avstängningar under drift.
Någon som ser något sammanhang?
Skriv svar

Återgå till "Problem"