Annons

Manuell vs DCT

1
Hej

Funderar på att köpa en Ceed 19-22 nånting.

Många är 'dct' vad jag kan se på annonser.
Vågar man köpa en sådan? Läser om en del problem med ryckig gång och kopplingsbyten.

De manuella jag hittar är oftast ganska dåligt utrustade vilket är lite tråkigt.
Finns ens GT-Line med manuell låda?

Hybrid/ren bensin så föredrar jag nog ren bensin 1.4.
Annons

Re: Manuell vs DCT

2
davve skrev: 02 mar 2024, 15:22 Hej

Funderar på att köpa en Ceed 19-22 nånting.

Många är 'dct' vad jag kan se på annonser.
Vågar man köpa en sådan? Läser om en del problem med ryckig gång och kopplingsbyten.

De manuella jag hittar är oftast ganska dåligt utrustade vilket är lite tråkigt.
Finns ens GT-Line med manuell låda?

Hybrid/ren bensin så föredrar jag nog ren bensin 1.4.
Du har ju garanti så det e ju bara att tuta o köra. DCT är ju långtifrån lika bra som en vanlig konventionell automat. Men den gör jobbet.

Re: Manuell vs DCT

3
Gaspo skrev: 05 mar 2024, 15:42
davve skrev: 02 mar 2024, 15:22 Hej

Funderar på att köpa en Ceed 19-22 nånting.

Många är 'dct' vad jag kan se på annonser.
Vågar man köpa en sådan? Läser om en del problem med ryckig gång och kopplingsbyten.

De manuella jag hittar är oftast ganska dåligt utrustade vilket är lite tråkigt.
Finns ens GT-Line med manuell låda?

Hybrid/ren bensin så föredrar jag nog ren bensin 1.4.
Du har ju garanti så det e ju bara att tuta o köra. DCT är ju långtifrån lika bra som en vanlig konventionell automat. Men den gör jobbet.
Haha, en dag tar garantin slut tyvärr.

Är det någon som vågar köpa en Dct då? Eller står man där med skägget...
Frågan är om de är pålitliga?

Re: Manuell vs DCT

4
Hej !
Kör man lugnt, utan att göra s.k. kickdown osv som det heter på automatlådespråk, så tror jag inte det är något problem.
Jag köpte min förra Ceed ny 2019 och körde den nästan 11000 mil utan något som helst problem.
Som sagt, kör lugnt, då tror jag lådan håller.
DCT-lådan ska jobba en växel i taget.
Kia Ceed SW Phev 2022, Delux White Pearl

Re: Manuell vs DCT

5
Måste bara flika in att DTC-lådan jobbar med två växlar hela tiden och använder sig av två kopplingar.
Jag förstår vad som menas i folkmun och som troligen avses här med en växel i taget, men rent tekniskt är det fel, då två växlar alltid är i.
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"