Annons

Bältesvarnare lever sitt egna liv

1
Hallå!

Köpte mig en begagnad Sorento årsmodell 2016 i November förra året som har lite olika elfel.

Det mesta kan man ignorera och så, men en detalj som stör mig är alltså bältesvarnaren på passageraresidan fram som lever sitt egna liv. Den kan gå igång och plinga helt slumpmässigt, eller så fortsätter den plinga efter någon suttit där och klivit ur och stänger man av och slår på bilen så börjar den igen. Den slutar inte förrän man stängt av bilen, klivit ur och låst den och sedan låser upp, startar den etc.

Bilen stod på verkstad två dagar då jag åberopade reklamationsrätten då felet uppstod väldigt kort efter köp men de kan inte konstatera några fel trots jag till och med filmat hela händelsen.

Aftén Bil i Vallentuna där jag köpt bilen hävdar att de inte kan lösa detta då deras verkstad i Väsby inte lyckats konstatera problemet själv. Jag tyckte att de får väl testa sig fram och byta delar då det är uppenbart att problemet är där och jag har vissa rättigheter men det kunde dom inte göra.

Har ni några tips på vad jag kan göra? Är det vanligt med detta fel? Läste nånting på en senare årsmodell där det var konstruktionsfel, är det nån speciell del som brukar fela?

Tacksam för alla svar! Har reklamationsrätt samt även deras garanti på tre år man kan köpa till och ändå ska man eventuellt behöva leva med detta slumpmässiga oljud.
Annons

Re: Bältesvarnare lever sitt egna liv

2
Hmm..
Detta är ett välkänt fel och borde inte kunna missas.

Det är SBR-mat i passagerarstolen fram som är felmonterad från fabrik. När sedan bilen får några år på nacken slits/deformeras skummet i dynan och slingan aktiveras utan att någon sitter där.
Märks främst när passagerare suttit en längre stund och därefter hoppar ur, eller om man lägger en väska i stolen.

Ingreppet tar ca 1,5 timme och man behöver inte ens byta ut SBR-mat-slingan, utan enbart flytta den så den hamnar rätt.

Vad har du mer för fel på bilen?

Re: Bältesvarnare lever sitt egna liv

3
SorentoUM skrev: 05 jan 2024, 08:10 Hmm..
Detta är ett välkänt fel och borde inte kunna missas.

Det är SBR-mat i passagerarstolen fram som är felmonterad från fabrik. När sedan bilen får några år på nacken slits/deformeras skummet i dynan och slingan aktiveras utan att någon sitter där.
Märks främst när passagerare suttit en längre stund och därefter hoppar ur, eller om man lägger en väska i stolen.

Ingreppet tar ca 1,5 timme och man behöver inte ens byta ut SBR-mat-slingan, utan enbart flytta den så den hamnar rätt.

Vad har du mer för fel på bilen?
Ja, värst är det när någon suttit där precis som du säger men den kör även igång av sig själv utan vikt ibland.

Fel:
Keyless på förarsidan fungerar inte, detta har dom dock lyckats konstatera och ska lösa.

Höger sidospegel fäller inte ut automatiskt varje gång

SLIF har varnat att den är ur funktion

Autostopp fungerar inte

Blinkersljudet försvinner sporadiskt

Re: Bältesvarnare lever sitt egna liv

5
Tack för alla svar SorentoUM, du har varit väldigt hjälpsam. Jobbar du som mek möjligtvis med tanke på dina kunskaper?

Problemet kvarstår att de inte kan lösa detta förrän de själva konstaterat det på verkstad och under två dagars felsökning så var det enbart Keyless de lyckades hitta.

Ska ta och ringa försäljningschefen idag och fråga om just bältesvarnaren är ett fel de känner till då verkstaden måste få OK för att byta ut något utan att ha konstaterat fel.

Resterande kan jag rent tekniskt leva med fastän jag bör få det åtgärdat.

Re: Bältesvarnare lever sitt egna liv

6
SorentoUM skrev: 05 jan 2024, 09:44 1 Dörrhandtaget (antenn/knapp i handtaget kass)
2 Komplett spegel (motorn kass/glapp och går ej byta löst)
3 Troligen smuts/is/snö som begränsar systemet sporadiskt.
4 Batteriet för svagt/dålig laddning för ISG-funktionen.
5 Högtalaren till systemljudet kass/glapp
Idag när jag skulle upp på motorvägen så orkade den inte växla upp eller accelerera över 45 trots man tryckte ner gaspedalen helt. Fick släppa gasen helt och testa några gånger innan den växlade upp. Hände varje gång jag behövde stanna bilen vid tex rödljus och sen accelerera. Tänkte att det var för bilen var så kall, men även vid normal temp på motorn så betedde den sig likadant.

Väl framme vid min destination luktade det bränt gummi. Ska ringa verkstaden igen och boka ny tid men inga varningslampor i bilen. Har du nån gissning på vad det kan vara?

Re: Bältesvarnare lever sitt egna liv

7
SorentoUM skrev: 05 jan 2024, 08:10 Hmm..
Detta är ett välkänt fel och borde inte kunna missas.

Det är SBR-mat i passagerarstolen fram som är felmonterad från fabrik. När sedan bilen får några år på nacken slits/deformeras skummet i dynan och slingan aktiveras utan att någon sitter där.
Märks främst när passagerare suttit en längre stund och därefter hoppar ur, eller om man lägger en väska i stolen.

Ingreppet tar ca 1,5 timme och man behöver inte ens byta ut SBR-mat-slingan, utan enbart flytta den så den hamnar rätt.

Vad har du mer för fel på bilen?
Pratade med verkstaden idag igen som sa att ovanstående inte stämmer. Att jag inte har en sådan slinga. Det gäller inte min årsmodell. Att då skall det även finnas nån svart låda som jag inte har. Det är årsmodell 2016 men uttagen november -15 om det gör nån skillnad.
Skriv svar

Återgå till "Problem"