Annons
Annons

Re: PHEV Högvoltsbatteriet

3
Symtomen börjar med att bilen tappar kraft medan man kör i EV läget trots att högvoltsbatteriet har gott om laddning kvar. Håller man jämn fart i t.ex. 80 km/h och det kommer en uppförsbacke så behövs det mer effekt från högvoltsbatteriet. Men om en cell är defekt uppstår ett spänningsfall i cellen och BMS systemet slår ifrån EV läget. Släpper man gasen hamnar man i EV läge igen. Efter fortsatt körning dyker gula varningsmeddelande upp och det står "Kontrollera Hybridsystem". Bilen går ryckigt och kopplar ifrån EV läget vid behov av ökat effektuttag.

Re: PHEV Högvoltsbatteriet

4
Jag noterade vid ett tillfälle att räckvidden på El blev väsentligt kortare än vanligt. Har också subjektivt noterat en viss degeneration under denna vinter. Bilen är från 2018. Jag anslöt felkodsläsaren och kollade för första gången BMS. Det fanns massor av intressanta data, t.ex. spänning på varje cell i batteriet. Tyvärr är det inte helt lätt att inse vad alla mätvärden verkligen betyder. Har någon hittat någon närmare beskrivning av vad alla dessa värden betyder?

I garantivillkoren anges att data om degenerering hämtas ur BMS systemet. Det finns två poster:
Max försämring ----- 5.7%
Min försämring ----- 100%

Det känns ologiskt, max försämring måste väl vara mera än min försämring eller vad betyder dessa siffror? Någon som vet hur man tolkar detta?

Andra kryptiska poster:
Max antal internt motståndscell ----- 1No.
Max Deterioration Cell No. ----- 47No. Troligen automatöversatt text, en engelsk version hade möjligen varit lättare förstå.

Jag noterade också att i viloläge drar systemet ca 1 A ur traktionsbatteriet vid start. 400 watt, det borde bli varmt någonstans! Någon som har en ide om vart denna energi tar vägen och om detta är normalt?
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"