Annons

Optima PHEV 2019 startar inte

1
Vi bytte precis till vinterdäck själva med bl a kompressor och efter det startar bilen inte. Vi får ett felmeddelande att bilen inte får kontakt med nyckeln varpå vi trycka ner startknappen med nyckeln som instruerat men inget händer. Den enda lampan som lyser upp på displayen är den gula "bilikonen" med svart nyckel i. Dessutom kan vi inte låsa bilen, när alla dörrar är stängda visa displayen att dörren vänster fram är fortfarande öppet. Vi kan inte ladda bilen heller, lampan framme under vindrutan lyser röd. Bagageluckan går inte att öppna men alla andra dörrar går att öppna. Bilen reagerar inte överhuvudtaget på någon av bilnycklarna, varken startautomatiken eller att bilen låsa/öppna sig.
Vi är inga erfarna bilägare så vi vet inte om bytet till vinterdäcket kan har någonting att göra med detta. Eller så har 12V-batteriet lagt av just då? Bilen har inte gått så långt (5600 mil).
Annons

Re: Optima PHEV 2019 startar inte

2
Japp. Låter som att 12v batteriet är urladdat. Sätt på laddare eller boosta med startbooster/annat batteri, så kommer allt fungera igen. Underhållsladda sedan batteriet under en längre tid och ev gör en batterikontroll.
Kan vara så att batteriet har dålig kapacitet och behöver bytas ut, men det får ett test avgöra efter laddning.

Re: Optima PHEV 2019 startar inte

3
SorentoUM skrev: 18 nov 2023, 14:37 Japp. Låter som att 12v batteriet är urladdat. Sätt på laddare eller boosta med startbooster/annat batteri, så kommer allt fungera igen. Underhållsladda sedan batteriet under en längre tid och ev gör en batterikontroll.
Kan vara så att batteriet har dålig kapacitet och behöver bytas ut, men det får ett test avgöra efter laddning.
Köpte en laddare och det gick sedan att starta bilen. Det är nog nackdelen med korta vägar till allt...

Stort tack för hjälpen!!! Skönt att det inte verkade ha något med däckbytet att göra. Hur ofta skulle du säga ska man underhållsladda?

Re: Optima PHEV 2019 startar inte

5
Har flera ggr råkat ut för liknande problem, dels när jag gjort något och bakluckan står öppen länge och alla 6 innerbelysnings lampor lyser (ej LED lampor !!!), blir många watt under längre tid. En annan gång fick jag ringa Assistans, vid parkering ute i skogen, som kom och hjälpstartade batteriet. Till slut köpte jag nytt startbatteri, hoppas på att det hjälper och att det var det som var problemet ;-) Allt funkade dock problemfritt mellan varven.

Re: Optima PHEV 2019 startar inte

8
Tack, det var det jag tänkte göra (använda polygripen). Ska först köra lite med laddare… det var oxå komplicerat. Den funkade inte direkt på batteriet i bakluckan (vet inte om det fanns någon bra jordpunkt där?). Tydligen ska man köra laddaren från motorrummet och använda pluspolen under säkringsluckan.

Re: Optima PHEV 2019 startar inte

9
Tack, det var det jag tänkte göra (använda polygripen). Ska först köra lite med laddare… det var oxå komplicerat. Den funkade inte direkt på batteriet i bakluckan (vet inte om det fanns någon bra jordpunkt där?). Tydligen ska man köra laddaren från motorrummet och använda pluspolen under säkringsluckan.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"