Annons

Sen inlämning till Service och nybilsgaranti

1
Hejsan!

Är ny medlem här . Har en privatleasing Kia Ceed Plug-In Hybrid.

Anledningen att jag skriver är att jag lämnade in bilen till Service efter ett knappt år . Den hade då gått 36 mil för långt. Mycket klantigt av mig att inte läsa villkoren mer noggrant. Men jag utgick ifrån att man lämnar in bilen på ett ungefär efter 1500 mil körda mil eller 1 år beroende på vilket som inträder först. Jag hade inte läst att det måste vara innan 1500 mil. Nu hade bilen alltså gått 36 mil för långt. Nu kräver Hedin bil att jag ska betala 20 000 kronor för detta eftersom nybilsgarantin inte längre gäller.

Det känns orimligt. Är detta den verkliga värdeminskningen av bilen på grund av detta. Kommer Hedin bil att sälja KIAn för 20 000 kronor under marknadsvärde utan nybilsgaranti? Eller kommer de att kunna "återställa" nybilsgarantin? Kommer det att kosta dem 20 000?

Hälsningar,
Peter
Annons

Re: Sen inlämning till Service och nybilsgaranti

2
Det kommer inte kosta dem några 20'000, men bilen blir mer svårsåld i andra hand med en förbrukad garanti.
Det är dock inte hela garantin som faller, utan endast den mekaniska biten i drivlinan. All övrig garanti är kvar (som inte är servicerelaterad).
Men tyärr är det så att man får INTE överträda serviceintervallen på något sätt. Det är stenhårt och icke förhandlingsbart.

Re: Sen inlämning till Service och nybilsgaranti

3
Tack för svar!

Fungerar det likadant i hela bilbranschen eller är det här en regel som bara KIA tillämpar? Om inget annat bilmärke har motsvarande regelverk så kanske man kan "bråka" lite med KIA och hävda att man som vanlig konsument inte kan känna till "specialregler" om det inte flaggas extra tydligt vid köp. Men antagligen är det bara bita i det sura äpplet och betala då?

Rent logiskt kan man ju tycka att 1536 borde räknas som 1500 om man inte känner regelverket.

Jag antar att det måste finns någon sorts möjlighet till undantag, t ex att man blir svårt sjuk när bilen ska lämnas? ...och att den sen blir någon vecka försenad till service.

Re: Sen inlämning till Service och nybilsgaranti

4
Jag har också idag råkat ut för något liknande hos Hedin bil. Lämnade tillbaka en privatleasad Kia Niro förra veckan och bilen hade gått över 4 dagar i serviceintervallet. Nu kräver Hedin bil mig på 20kkr och det märkliga var att jag berättade att det nästintill är omöjligt att få service tider hos dom, trots man försöker 1 månad innan som visserligen var semestertider. Det står i avtalet men trodde inte att Kia Sverige var så stelbenta att kunna förlänga garantin för drivlina men Hedin bil säger att det är omöjligt.
Blir väl att bita i sura äpplet men lär aldrig någonsin äga en Kia igen eller ha med Hedin bil att göra med i framtiden.

Re: Sen inlämning till Service och nybilsgaranti

5
Ja det som är irriterande är att man inte fattar att man gjort fel. Man lämnar in bilen 1536 mil efter förra servicen . Det är ju på pricken, tänker man. Sen får man ett mail där de hänvisar till kontraktet. Men på kontraktet står ju bara att servicen ska utföras enligt givna intervall med hänvisning till Serviceboken. Men det gäller ju för alla andra bilmärken också. Det framgår inte i kontraktet att det är annorlunda hos Kia. Jag har inte längre tillgång till Serviceboken men jag utgår ifrån att där måste det stå i klartext vad som gäller (att angivna intervaller är absoluta maxvärden som inte får överskridas?).

Möjligtvis så skulle man kunna få rätt om man drev det till tvist, att det inte är tillräckligt tydligt i kontraktet. Men vem har ork, tid och resurser att göra detta och med stor risk att förlora. Jag vs KIA, Hedin Bil och Santander. ;-). Det jag hoppades på var någon sorts "förlikning" att de nöjer sig med typ 5000 kronor eftersom man var i "god" tro och att felet var ringa, att de kunde ta det lite på goodwillkontot ( De har ändå gjort en fantastisk god affär på de här privatleasing bilarna, värdet på bilarna idag ligger inte långt under vad de köptes in för ) . Men det verkar inte så. Jag kan bara hålla med dig Fritte att man om det går ska man undvika Santander, Kia och Hedin Bil framtiden så mycket mer kan man inte göra tyvärr.

Tillägg : Märker att jag är väldigt gnällig nu. Det kan ju också sägas att Kia Ceed PHEV var en mycket trevlig bekantskap. :)
Skriv svar

Återgå till "Presentera dig här"