Hej!
Vi har använt den medföljande underhållsladdaren (som man stoppar i vanligt eluttag) för att ladda på landet, och det har funkat bra. Vi har kopplat på en extra jordfelsbrytare. Nu funderar vi dels över brandsäkerhet, dels över risk för överbelastning. Det finns enkla, potabla, ladduttag att köpa för enfas. (Se exempel på länk nedan.) Är det någon som vet om och i så fall varför sådana är att föredra? Vi är alltså inte ute efter högre effekt/snabbare laddtid.) Var är det egentligen den rektangulära "lådan" på den medföljande laddaren gör? Är det samma sak som laddboxen gör?
https://www.evsolution.se/produkt/accel ... bel-typ-2/
Tacksam för alla erfarenheter!
Annons
Re: Skillnad mellan medföljande underhållsladdare och laddbox enfas?
2I princip samma funktion, ja. Dock ska man bara använda nödladdaren (reseladdaren) när man kört slut på batteri och inte har tillgång till laddbox.
Det är alltså INTE rekommenderat att ladda bilen permanent med nödladdaren, det är den inte avsedd/byggd för.
Det är alltså INTE rekommenderat att ladda bilen permanent med nödladdaren, det är den inte avsedd/byggd för.