Först o främst, välkommen till gruppen för närmast sörjande KIA ägare.
Projektflyt skrev:Hej
Jag har nu 380mil i en bil jag hämtade den 2/1 2018 på Hedinbil Segeltorp.
Efter ett par hundra mil har nu bromsarna börjat skrapa fruktansvärt runt hela bilen vilket är ett fel som finns på fler bilar i företaget och runt om i Sverige.
Efter att bilen provkörts ska den nu den 22/2 in på byta av skivor och belägg för att se om det löser sig och det en dag innan vi ska åka 100mil till Hemavan! det känns jättetryggt inte alls! Lånebil var det inte tal om under vårt sportlov Max en dag då de byter bromsar!
Nu till elproblemet i dag 18/2 kommer vi ut och ska åka på dotterns första ridlektion bilen är DÖD och öppen inte ett liv i den!? nu får det bli Kia Assistans till Segeltorp och vår ekonomichef får uppdraget att driva process mot Kia! vi har nu 3st Optima hybrider i bolaget och 6st till skall ev beställas men det kommer inte ske!
Återstår nu att se om de ordnar en säker lånebil för oss.
Utöver ovanstående så är antispinnsystemet totalt odugligt! det spinner hejdlöst så fort det är lita snö det griper inte in förrän de bakom mig tutar och undrar vad jag håller på med.
Kia kan omöjligt ha testat detta ordentligt för våra förhållanden vilket vissa på Hedinbil kanske höll med om men så klart är den officiella inställningen att de är bra och testade för oss i Norden!
Jag och min familj är totalt missnöjda med bilen i sitt helhetsintryck visst den går långt på el men sen då?
När jag läser ditt inlägg så blir jag lite kall längs ryggraden för min bil har både skrapljud när jag bromsar och beter sig på liknande sätt när det är glatt ute. Det förstnämnda trodde (hoppades jag) berodde på att bromsskivorna får ett rostbelägg när det är fuktigt ute och missljudet brukar ge se sig efter några hårdare inbromsningar. Sen tror jag att själva antispinnfunktionen diffar lite mot andra bilar (jag hade en V60 innan) och kan därför upplevas lite olika, men det är ändå oroväckande med ännu ett potentiellt fel.
När bilen väl funkar så upplever vår familj den som bra, stor, rymlig, lyxig och väldigt tyst. Vi planerar dessutom en eurotrip med den i sommar och då brukar det bli mellan 800-900mil, så jag börjar få en viss klump i magen inför den resan. Visst har vi KIA Assistans, men va fan hjälper det om vi blir stående i tid o otid lixom.
Min bil är oxå leasad via jobbet från Sveriges, i särklass, sämsta jävla leasingbolag NF Fleet. Jag har aldrig varit med om sämre kunddialog, återkoppling, information eller mobilapp för den delen. Allt, precis ALLT suger så hårt med dom jävla clownerna så det är ett mirakel att dom ens får bedriva näringsverksamhet. Jag har t.ex. fortfarande inte fått svar från deras försäkringsavdelning ang. min första "skada" som skedde 17/11 förra året och enl. deras riktlinjer är det ditt man ringer/mailar när "skadan har inträffat". Vår s.k. kontaktperson är ett stort jävla skämt oxå, han kan återkoppla med ett "förlåt att vi inte hört av oss, vi tar till oss detta" mail och sen NADA igen.
Så mitt bilägande, när allt funkar, är ett mirakel varje dag. När det strular så är det bara o läsa igenom denna tråd...