Hej,
Fick min Optima PHEV för snart 3v sedan och bilen är redan på verkstad för felsökning...
Började i fredags då jag inte kom i bilen... ringde Kia Assistans och fick dit en bärgare som dels visade mig hur man får bort kåpan för att använda reservnyckeln och dels kickstartade igång batteriet mha en 700A batteristartare. Fick då tipset att köra en längre sträcka, typ 45min-1h för att 12V batteriet skulle få en chans att laddas lite då han inte trodde att den laddades alls i EV läge. Om det stämmer så har nog fan Kia gjort århundradets tankevurpa då biljäveln alltid vill hamna i EV läge.
Hursom, jag körde runt i 2,5h för att va på den säkra sidan, mao all good... trodde jag...
I söndags fick vi lite snö hemma i Landvetter och några minusgrader och i måndags morse när jag skulle åka till jobbet så var biljäveln "död" igen. Denna gången kunde jag få upp dörren, men så fort jag försökte starta den så lös den upp som ett amerikanskt julpyntat hem och INGET funkade i den. Ringde Kia Assistans igen, fick dit samma bärgare som skrattade lite åt mig medan han kickstartade bilen mha samma 700A pryl. Denna gången tyckte han att bilen bör nog in till verkstad för påsyn/felsökning och här står jag idag, utan bil och undrar vad som hände...
Först och främst, är det någon mer som råkat ut för detta eller liknande problem? Hur har ni isf löst det? Batteribyte eller var det nåt annat?
Om ingen har haft samma tur som jag, vad är den allmäna känslan i forumet? Vad kan vara fel? Själv sätter jag mina 5c på ett snustorrt 12V batteri och stämmer teorin (ej bekräftad än) att det inte laddas i EV läge, så förklarar det iaf en del av problemet.
Batteri- eller elproblem på Optima PHEV?
1______________________________________________________________
-= Kia Optima SW 1.6 GT-Line Steel Gray 2020 =-
-= Kia Optima SW 1.6 GT-Line Steel Gray 2020 =-