Sida 3 av 24

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

Postat: 20 jul 2017, 09:59
av Alleey
Hej!

Jag har pratat med två stora olika Kia-åteförsäljare av nya Kia Optima SW Plug-in, alla säger att inte bensinvärmare finns som tillval. Enbart kupévärmare. Dock kräer det en extra sladd till bilen. Samt ett uttag på egen säkring.

Vart har ni köpt era bilar med bensinvärmare är då frågan? :)

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

Postat: 23 jul 2017, 00:23
av Indigo
Ni som har beställt med dragkrok, vad fick ni lägga till för den?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

Postat: 24 jul 2017, 19:23
av Hensch
Indigo skrev:Nu är det väl ändå några som har hämtat ut sina kärror, vad har ni första intryck? Förbrukning hittills? Hur långt kommer ni på el? Hur fungerar laddningen?
Har hunnit med en del semester så har bara blivit 80 mil totalt i bilen, men är överlag supernöjd, klart det finns småsaker som skulle kunna göras/vara annorlunda så som om det fanns ett extra regen läge istället för att bara bromsa.

När det gäller förbrukning så hann jag med några dagars jobb pendlingen innan semestern, vilket innebär 4 mil till jobb och samma hem, med ingen möjlighet att ladda (för tillfället) på jobbet, detta gör att jag med lätthet kommer till jobbet på ren eldrift och hem blir en del i Hybrid läget. Om man kör lite sansat och ligger i straxt över 100 på motorvägen så kommer jag 60 km på el ( 20 km fullfarts motorväg, 10 km nedsat fart på motorväg, 10+20 km kö-körning).
Har inte hunnit testat någon långkörning i Hybrid läge så ingen förbrukningsinformation om det.
Totalt säger bilen att jag nu har en förbrukning , sedan jag hämtade den, på 2.0 liter per 100 km.

Laddning går från tomt till fullt på ungefär 6 timmar, kör i vanligt uttag hemma i carporten.

Optima SW Plug-in Hybrid

Postat: 24 jul 2017, 21:34
av Indigo
Tack Hensch! Låter ju mycket lovande måste jag säga. Återkom gärna med fler intryck framöver!

Jag kommer troligtvis låna hem en ett par dagar nu i veckan så kanske jag också kan bidra med lite tankar sedan.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

Postat: 25 jul 2017, 10:09
av kiagubbe
"jag också kan bidra med lite tankar sedan."

Gör det grabbar!

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

Postat: 27 jul 2017, 17:09
av NisseNyfiken
Funderade på att köpa en typ-2 laddkabel för att kunna nyttja fler laddplatser, men fick veta att den kostade drygt 4.000 kr från KIA... :shock:
Finns väl inget som hindrar att man köper någon annanstans ifrån - det är väl ändå standardkontakter?
Någon som har bra tips på var man kan köpa i så fall?

Hittade själv några exempel som skulle innebära över tusenlappen i besparing :thumbup: :
http://eways.se/shop/laddkabel-typ-2/
https://chargestorm.se/produkt/typ-2-ti ... fas-3-7kw/

Några utomlands ifrån för upp mot halva priset :thumbup: :
https://evconnectors.com/ev-plug-kia-optima-phev-cable
http://www.evcables.co.uk/296/Gen2-3-Ph ... bles-Green
https://www.laadkabelwinkel.nl/merken/kia/optima-phev
https://www.evcompany.eu/laadpalen/laad ... sche-auto/
http://www.goedkope-laadkabel.nl/laadka ... 2---type-2

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

Postat: 27 jul 2017, 17:28
av MagnusLindgren

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

Postat: 27 jul 2017, 19:10
av NisseNyfiken
Tack för tipset :thumbup:

Hur är det med längden på kabeln - finns det någon längd som är "lagom" s.a.s?
Tänkte att 5 meter kunde räcka, men jag har ju ingen erfarenhet alls av hur laddstolpar brukar vara placerade osv.

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

Postat: 29 jul 2017, 14:12
av Halvan
I de mindre testen som jag sett hittills har några klagat på bullret i kupén från däcken. Hur upplever ni det?

Re: Optima SW Plug-in Hybrid

Postat: 02 aug 2017, 22:04
av jrichtmann
Halvan skrev:I de mindre testen som jag sett hittills har några klagat på bullret i kupén från däcken. Hur upplever ni det?
Tycker bilen går väldigt tyst och mjukt. Jämfört med min tidigare bmw 420d med 18tum 225/255 så är det en jätteskillnad till kians favör. Kian har väl eldriften samt däckdimensionen att tacka, men iallafall så är jag positivt överraskad med det mesta.

Körde 26 mil Skellefteå-Umeå ToR idag, hastighetsbegränsningarna ligger på 70, 90, 110 km/h.

Körde först hybridläget med fulladdat batteri första 13 milen. Då landade förbrukningen på 0.45 med 90% batteri kvar.

Hemvägen körde jag EV tills batteriet (90%) blev tomt ca 5 mil sedan slog den över till hybrid automatiskt. Då slutade förbrukningen på 0.25

Ända nackdelarna jag hittat efter 2 dagar med bilen är att det inte finns något fack för varningstriangeln, dragkroken och punkteringskitet.

Gick dock att pressa in punkteringskitet där 12V batteriet sitter, men känns sådär.
Nästa är att jag inte lyckats hitta nån app eller liknande för att kunna kika batteri% mm.
Har någon hittat en lösning på ovan?






Skickat från min SM-G955F via Tapatalk