Annons

Trög växellåda?

1
Tycker bilens växellåda är lättväxlad och bra på de flesta sätt.
Men jag stör mig lite på att det är segt att växla från 1:an till 2 :an
och ibland också på andra växlar.
Det känns som man behöver rycka lite i spaken och ge mellangas för att slippa detta.
Någon som upplevt samma? 220 mil körda nu.
Annons

Re: Trög växellåda?

2
I början var växelspaken lite trög, men nu efter 1000 mil så är den betydligt mer lätthanterad. Är nog en inkörningsfråga.

Däremot så "ylar" min växellåda lite när det är kallt och man kör iväg på ettans växel (låter typ som när man backar). Beror också antagligen på att dreven är lite väl täta och oljan när lådan är kall är riktigt seg. Någon mer som har detta fenomen.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Trög växellåda?

4
JohanL skrev: Däremot så "ylar" min växellåda lite när det är kallt och man kör iväg på ettans växel (låter typ som när man backar). Beror också antagligen på att dreven är lite väl täta och oljan när lådan är kall är riktigt seg. Någon mer som har detta fenomen.
Upplever samma sak. För min del uppstår ljudet trots att bilen står i varmgarage. Dvs växellådsoljan behöver inte vara onormalt kall för att fenomenet skall uppstå.
Det tjuter som värsta racelådan med rakskurna drev i ett par sekunder, sen slutar det.

Dock har jag inte uppfattat att lådan som trög, varken när bilen var ny eller nu med 3000 mil på mätaren.

Har ett transmissionsljud från 6:e växeln som inte vill ge med sig. Verkstaden har bytt drevet, men det hjälpte inte.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

Re: Trög växellåda?

5
Backis skrev:
JohanL skrev: Däremot så "ylar" min växellåda lite när det är kallt och man kör iväg på ettans växel (låter typ som när man backar). Beror också antagligen på att dreven är lite väl täta och oljan när lådan är kall är riktigt seg. Någon mer som har detta fenomen.
Upplever samma sak. För min del uppstår ljudet trots att bilen står i varmgarage. Dvs växellådsoljan behöver inte vara onormalt kall för att fenomenet skall uppstå.
Det tjuter som värsta racelådan med rakskurna drev i ett par sekunder, sen slutar det.

Dock har jag inte uppfattat att lådan som trög, varken när bilen var ny eller nu med 3000 mil på mätaren.

Har ett transmissionsljud från 6:e växeln som inte vill ge med sig. Verkstaden har bytt drevet, men det hjälpte inte.
Jag har exakt samam ljud, men du hade en bättre beskrivning än mig. Det har ju även hänt när bilen varit varmare, men jag hörde det inte i somras utan bara nu när bilen stått still rätt länge och relativt kallt (mindre än 5+).
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Trög växellåda?

7
Snart 1000 mil körda.
Har inte haft inne bilen ännu vare sig på service eller garantiåtgärder.

Stör mig mer och mer på växellådan som är väldigt svår och trögväxlad
just mellan 1:an och 2:an(uppväxling), även mellan 3:an och 2:an(nerväxling)
I övrigt så funkar växellådan bra.
Det känns som det är något fel just nere "i vänstra hörnet"
Får ge mellangas och vila lite i friläget för att dessa växlingar skall
gå smidigt. Kanske kan det vara så att växelförarmekanismen
måste justeras om det nu går att göra det.
Har faktiskt svårt att tro att oljebyte kan fixa dettta, käns mer som att det finns risk för
växellådsbyte.

Är det fler än jag som har detta specifika fel just med 2:ans växelläge?

Re: Trög växellåda?

8
Är det vanligt? Vad menar ni med tröghet? Att man inte kan växla i rak linje eller att man får ta i extra för att få i växlarna?

Jag måste väl ha tur då, inga problem alls varken på min nya eller den förra.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Trög växellåda?

9
kalle2345 skrev:Snart 1000 mil körda.
Har inte haft inne bilen ännu vare sig på service eller garantiåtgärder.

Stör mig mer och mer på växellådan som är väldigt svår och trögväxlad
just mellan 1:an och 2:an(uppväxling), även mellan 3:an och 2:an(nerväxling)
I övrigt så funkar växellådan bra.
Det känns som det är något fel just nere "i vänstra hörnet"
Får ge mellangas och vila lite i friläget för att dessa växlingar skall
gå smidigt. Kanske kan det vara så att växelförarmekanismen
måste justeras om det nu går att göra det.
Har faktiskt svårt att tro att oljebyte kan fixa dettta, käns mer som att det finns risk för
växellådsbyte.

Är det fler än jag som har detta specifika fel just med 2:ans växelläge?
Min förra SW -08 var precis som din bil. Värst när växellådan var kall. Och det var oxå
2:ans växel som strulade. Svår o trögväxlad just som du beskriver och "kuggskrap" ibland.
Hade bilen på verkstad ett antal gånger. Dom justerade hit o dit utan att det blev bättre.
Dom bytte till sist till en bättre olja i växellådan vilket gjorde växlandet något lättare.. men
långt ifrån bra.
Efter 2500 mil krävde jag att växellådan skulle bytas...men verkstaden sa att Kia aldrig
skulle gå med på det. I stället så tog försäljaren sitt ansvar och bytte in bilen. Jag köpte
då en 2010 års modell till starkt rabatterat pris som kompensation för "sveda o värk".
All heder åt bilfirman som ställde upp.
Och nu är jag supernöjd med min 6 växlade låda. I vår andra Ceed -09 (5 växlar) har växellådan gått
som smör från första milen.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Trög växellåda?

10
När jag skriver trögt så upplever jag det som att det blir stopp går ej att få i växeln om jag inte
mekkar lite i friläget innan jag petar i tvåan.
Tycker det skall gå lika lätt att få i tvåan som övriga växlar.
Jag skall testa några andra Ceed tror jag för att riktigt känna skillnaden.
Och om det är skillnad så kommer jag att kriga var så säker.
köper ju inte ny bil och accepterar en kass växellåda.
Skriv svar

Återgå till "Problem"