Annons

Telefonerna tappas bort i BT

1
Slösökt lite på forumet och även på nätet, hittar dock inget matnyttigt.

Har två Galaxy S5 knutna till blåtanden i bilen, de tappas bort då och då, dvs, när jag ska knyta jobbmobben till stereon under arbetstid och privata under icke arbetstid så har en och ibland båda försvunnit i listan på "pairade" enheter.

Får då göra om processen och lägga till dem igen, nån med samma erfarenhet?

Jag har "stora" stereon med navi, betackar mig dessutom för kommentarer från Äpple-fånar ;)
Cee'd SW 1,6 CRDI Limited Edition aut Infrared reg 140627
Annons

Re: Telefonerna tappas bort i BT

2
Honta skrev:Slösökt lite på forumet och även på nätet, hittar dock inget matnyttigt.

Har två Galaxy S5 knutna till blåtanden i bilen, de tappas bort då och då, dvs, när jag ska knyta jobbmobben till stereon under arbetstid och privata under icke arbetstid så har en och ibland båda försvunnit i listan på "pairade" enheter.

Jag har "stora" stereon med navi, betackar mig dessutom för kommentarer från Äpple-fånar ;)
Skippa gärna sista meningen, du börjar ju själv med Apple vs Android med kommentar som den....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

3
Ronnie skrev:
Honta skrev:Slösökt lite på forumet och även på nätet, hittar dock inget matnyttigt.

Skippa gärna sista meningen, du börjar ju själv med Apple vs Android med kommentar som den....

Men så allvarligt kan det väl inte vara, Ronnie, vi kan väl inte skippa all humor och ironi ? :D

Trevlig helg på're!

4
Är medlem på ett par andra forum och där trollas det för fullt med detta. Så min irrritationsnivå på detta "krigande" är väldigt låg. :D :D :D :crazy:

Nu har jag en Apple, men på min 2015 har iaf inte sonens Sony Xperia c några problem och inte min eller dotterns iPhone.
Däremot är mitt problem, trots luren är i listan, när jag kör igång en radioapp. Måste ibland lura stereon med att starta musikspelaren först och sedan starta appen.

Men att de helt försvinner ur listan verkar ju mer fel på stereon. De ska vara kvar till man väljer att manuellt radera dem.
Jag skulle nog prata med min verkstad om detta....
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.

5
Ett problem jag och frugan har (lgg2 samt galaxy s4) är att den hittar telefonen som den skall och man kan ringa med BT. Problemet är att ljudet från spotify inte funkar när man klickar på media. Man ser telefonen men inget ljud kommer.
Lösningen är att gå in på BT på telefonen och bocka ur media under kia och bocka i igen. Trycka på play på spotify och då kommer ljudet.
Störande som fasen.
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013

6
Än mer meck nu sedan senaste Androiduppdateringen verkar det som :crazy:

Och när jag vill öppna blåtandsmenyn nu händer intet, såg på nåt amerikannskt forum att det kunde hjälpa med att gifta om fånarna efter en operativsysuppdatering men det går ju inte...

Borde väl masa mig iväg till Hedin Bil men service om ca 200 mil så pallar inte

7
Enda gången parade telefoner ramlat bort ur listan på min Ceed är när jag medvetet fabriksåterställde navigation/mediaenheten i bilen.

Vilken version av mjukvaran har du? Senaste är 7.5.8 och instruktioner för uppgradering finns här: http://kia.navigation.com/cms/page.soft ... iaEMEA/EUR

Jag använder Androidtelefon men har för närvarande bara en telefon parad med bilen. Har dock haft två innan jag nollställde inställningarna manuellt och ingen har någonsin fallit bort ur listan av sig självt.
Kia Niro PP2 2017

8
Idag satt jag i minst 15 minuter och försökte para telefonen med stereon. Gick inte alls.
Den fanns med i bilens lista men gick inte att få ihop.

Har andra bluetoothgrejer till telefonen som alla fungerar som de ska. Så även om iPhone är känd för att inte vara så bra på blåtand så skyller jag detta på bilen.

Telefonen har varit ansluten innan, men det är nog någon månad sedan.

9
Ronnie skrev:Idag satt jag i minst 15 minuter och försökte para telefonen med stereon. Gick inte alls.
Den fanns med i bilens lista men gick inte att få ihop.

Har andra bluetoothgrejer till telefonen som alla fungerar som de ska. Så även om iPhone är känd för att inte vara så bra på blåtand så skyller jag detta på bilen.

Telefonen har varit ansluten innan, men det är nog någon månad sedan.
Har du provat para ihop med någon annan telefon?
Tänkte om det är stereon som jävlas med din lur eller tvärtom ;)
Funkar det med en annan telefon till stereon är troligtvis stereon ok.

10
kallt_kaffe skrev:Enda gången parade telefoner ramlat bort ur listan på min Ceed är när jag medvetet fabriksåterställde navigation/mediaenheten i bilen.

Vilken version av mjukvaran har du? Senaste är 7.5.8 och instruktioner för uppgradering finns här: http://kia.navigation.com/cms/pge.softw ... iaEMEA/EUR

Jag använder Androidtelefon men har för närvarande bara en telefon parad med bilen. Har dock haft två innan jag nollställde inställningarna manuellt och ingen har någonsin fallit bort ur listan av sig självt.
Version 7.1.5 tror jag att det var.

Din fix kan vara värd att testa, lite nojjig dock, ingen risk att en uppdatering nollar GPS'en eller nåt?
Minns att en TomTom jag hade tidigare gjorde just så...