Annons

Re: Igensatta bränslefilter

21
Dåligt av KIA att försöka undanta detta från garantin. KIA borde istället ta tag i det verkliga problemet och åtgärda sina bränslefilter så att man kan köra på miljövänligt bränsle. OKQ8 miljövänliga diesel uppfyller de krav som KIA ställer enligt instruktionsboken. KIA vill väl att vi som kör KIA ska kunna köra på så bra bränsle som möjligt? Eller???
Annons

Re: Igensatta bränslefilter

22
Rotortech skrev:Dåligt av KIA att försöka undanta detta från garantin. KIA borde istället ta tag i det verkliga problemet och åtgärda sina bränslefilter så att man kan köra på miljövänligt bränsle. OKQ8 miljövänliga diesel uppfyller de krav som KIA ställer enligt instruktionsboken. KIA vill väl att vi som kör KIA ska kunna köra på så bra bränsle som möjligt? Eller???
Det är ju fler bilmärken som har problem, tex Volvo men där går det på garantin utan problem.

En kompis har en V70 2010 som gått 4500 mil och i somras så vart han tvungen att byta filtret för att det var igensatt men det kostade inte ett öre. Anmärkningsvärt är väl då att KIA och Hyundai inte ens klara 3000 mil innan det felar.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Igensatta bränslefilter

24
Japp, när mitt var igensatt så rådde dom mig att göra första servicen så slapp jag extra kostnad för filterbyte, bilen hade då gått 2800 mil. Från början hade dom ju 6000 mil på filterbyte.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Igensatta bränslefilter

25
DavidB skrev:Japp, när mitt var igensatt så rådde dom mig att göra första servicen så slapp jag extra kostnad för filterbyte, bilen hade då gått 2800 mil. Från början hade dom ju 6000 mil på filterbyte.
Du lär ju ändå ha fått betala 2000 kr dyrare service. Det är nog KIA som har sparat 2000 kr på att slippa stå för garantiåtgärden...

Har KIA fått en "smart" ide' och kortat serviceintervallet? Då överför KIA stora garanti-kostnader på kunderna utan att behöva lägga ut en enda krona på att åtgärda det verkliga problemet. Någon som kan bekräfta om det är så illa? Eller bjuder KIA på de extra filterbytena?

Igensatta bränslefilter

26
Rotortech skrev:
DavidB skrev:Japp, när mitt var igensatt så rådde dom mig att göra första servicen så slapp jag extra kostnad för filterbyte, bilen hade då gått 2800 mil. Från början hade dom ju 6000 mil på filterbyte.
Du lär ju ändå ha fått betala 2000 kr dyrare service. Det är nog KIA som har sparat 2000 kr på att slippa stå för garantiåtgärden...

Har KIA fått en "smart" ide' och kortat serviceintervallet? Då överför KIA stora garanti-kostnader på kunderna utan att behöva lägga ut en enda krona på att åtgärda det verkliga problemet. Någon som kan bekräfta om det är så illa? Eller bjuder KIA på de extra filterbytena?
Verkar inte så då min service kostade dom normala 4500 som det verkar kostat även innan "filtergate" uppstod :D
Själva filtret är ju ingen direkt kostnad utan det är ju mest arbete i tid som kostar pengar och påslaget förutom delar blir ju minimalt då dom redan har bilen instämplad för jobb.
Så det går aldrig att räkna in ett styckpris på ett jobb i ett annat. Skulle dom räkna styckpris på hela servicen så skulle nog inte ens 10000 stoppa :D
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Igensatta bränslefilter

28
Jag säger inte att dom bjuder på det men dom kan ju inte heller lägga på fullt bytes pris när det ingår i servicen :D
Det går ju att jämföra lite drastiskt med att köpa en bil i delar då går bilen lätt på över en miljon kronor hahaha. Alltså själva filtret kostar ju säkert inte mer än 200 spänn resten är arbetskostnad och är då bilen redan inne på jobb så tar ju inte verkstaden full arbetskostnad separat för filtret. Detta är ju ett fullt normalt marknads förfarande. Hittar dom ett fel medan dom håller på så lägger dom ju inte till 1500 för felsökning heller. :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Återgå till "Generella diskussioner"