Annons

Första intrycket av Carens 2014

1
Var idag och provkörde en Kia Carens 2014 1,7 CRDi .
Var ju först inne på att skaffa en bensinare, men efter att kört denna var jag riktigt nöjd.

Den var rapp och pigg, svarade direkt på gas.

Körde upp i ca 120-130 med den bara för att försöka höra bullret som en del påpekat, men jag kunde faktiskt inte höra så himla mycket att det skulle störa.

Styrningen var helt ok med tyckte jag.

Något som jag blev lite irriterad på var att det var rätt trång på sista raden stolar dvs plats 6 & 7.
Att komma in där var inte helt lätt samt så satt man lite hukad med huvudet, men nu är ju jag vuxen och ca 1,78 lång, så skall någon åka där får det bli barn.

Tyvärr var inte allt i bilen aktiverad så man fick inte mycket tid att prova dom olika gadges som var där, samt en dotter på 1 år som bara skrek.

Men summan av allt är att jag blev faktiskt rätt nöjd över den.
Tyckte kanske att det var liite för trångt i baksätet, men som tur är , är det mest jag som kör :)

Dessutom att Kia har 7 års nybilsgaranti är kanon , och man slipper oroa sig i flera år att nått skall gå sönder....super !!

Själva priset på bilen var 232,280 kr
Sedan hade dom en kampanj och rabbat på 20.400 kr.
Så själva priset på bilen blev 212.280 kr

Sedan valde vi till handtagskydd, instegslister, lastskydd till värde av ca 2380 kr.

Så totalt blev det 213.280 kr !!
Inte så farligt...eller ??

Nu var detta bara en kalkyl / affärsförslag, men vi kommer nog slå till på detta.

Men jag fattade inte riktigt detta med räntan....det står:
Kalkylränta 4,95 %
Effektiv ränta 5,96%

Så vilken ränta skall man gå efter ?

Sedan fick man inga vinterdäck till...tycker jag dom kunde erbjudit till en billigare slant !

Men skall höra vad vanliga vinterdäck på plåtfälg kan kosta...någon som har lite hum om vad det kan gå på och vilka däck som är bra och prisvärda och inga dyringar direkt ??

Och lite senare skall vi installera en fast dragkrok
Annons

Re: Första intrycket av Carens 2014

2
Saxat från alltomspara.se:

"När man talar om effektiv ränta menar man den totala kreditkostnaden som anges som den årliga räntan på ett lånebelopp. I den effektiva räntan tar man hänsyn till de samtliga kostnaderna, men också när utbetalningarna sker. I kostnaderna kan till exempel ingå uppläggningsavgift och faktureringsavgift, något som många låntagare inte tänker på."

Alltså skillnaden mellan kalkylräntan du fått från bilhandlaren och den effektiva räntan är att i den effektiva bakas även kostnader som uppläggningskostnad och fakturaavgifter in. Fakturaavgifterna kan man ju slippa om man väljer autogiro.

I princip alla bilar i den klass som Carensen ingår har väldigt dåligt benutrymme längst bak. Men mina ungar älskar att sitta längst bak. Har tre barn mellan 4 och 7 och alla sitter helt ok.

Vad gäller vintersulor så är det absolut bäst att välja själv. KIA erbjuder Hankook och något annat märke. Du minns säkert regnr på bilen du provkörde så det är bara att söka på någon av de många siter som säljer däck och fälg över internet för att få en bra bild över vad det kan kosta. Skulle gissa att du hamnar på runt 8000 om du väljer något vettigt märke och alufälgar.

Re: Första intrycket av Carens 2014

3
Den sista raden i den här bilstorleken är en "nödrad", där man kan sätta småbarn. MEN min erfarenhet är att barn vill sitta där för att det är "roligt att sitta i bakluckan" och liknande. Häromveckan satte sig 11-åringen och hennes 12-åriga kusin (runt 150 cm) längst bak på hemvägen av en femmila-resa. På ditvägen satt nio-åringarna där, och de större barnen krävde rättvisa på hemvägen...

Vill man ha juste storlek bak så kanske man ska titta mer på Ford Galaxy, Fiat Freemont och Chrysler Grand voyager - kanske VW har någon sån lösning fortfarande - niositsars Caravelle?
Cee'd 1,6 CRDI SW '10
Skriv svar

Återgå till "Carens"