Annons

Diesel eller besin?

1
Hej,

När jag var hos säljaren idag så sa de att det inte var något som helst problem med att köra mer kortare sträckor med en diesel bil.. Säljaren tyckte att diesel hade mer tryck när man körde osv...

Är det verkligen så? Har för mig att jag läst om något partikelfilter som inte mår så bra av korta sträckor?
Handlar om en Ceed 1.6 CRDi SW Komfort.

Mvh
Kim

Edit:
Jag har lite mer frågor angående diesel vs bensin.
Hur är det med servicekostnader? Är någon av dem dyrare?
Annons

Diesel eller besin?

2
Helt rätt, kör man bara korta sträckor så att motorn inte hinner bli riktigt varm så går partikelfiltrena sönder hela tiden. Det är bland annat därför picanto, Toyota aygo och andra småbilar inte säljs med diesel länge då det var stora problem då dessa bilar oftast går väldigt korta sträckor. Det är inte vetenskapligt bevisat men man verkar kunna avhjälpa detta med att slå i en flaska stp injector cleaner en gång i månaden, vissa har testat detta med goda resultat.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Diesel eller besin?

3
Jag har aldrig haft några problem med partikelfilter. Jag har kört Kia Ceed sedan 2008, är inne på min andra nu.
Visst, teoretiskt är det kanske rätt detta snack om partikelfilter, men jag har snart 6 års praktik och har inte haft några som helst problem...


Eller så har jag bara haft tur. :) Med tanke på den skillnad det är i förbrukning osv. så köper jag nog aldrig en bensinare igen. Möjligtvis om det är en hybrid isf.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Diesel eller besin?

4
Tror att man är rätt safe om man blandar in lite längre körningar då och då, saken med enbart kortkörningar är att filtret aldrig hinner bränna ur sig och täpps då igen fort och då är det kört. :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Diesel eller besin?

5
Tycker att du först ska ta ordentliga provturer med både en diesel o en bensinare och
få en uppfattning om vilken motortyp som passar dej och din körstil bäst. Har själv kört diesel
tidigare men kör nu en bensinare -12. Jag kör numera inte mer än ca 1000 mil/år
och mestadels bara kortare turer och mycket stadskörning. Fördelen med bensinaren är att den
har billigare servicekostnader och skatt (800kr/år). En stor fördel är att man får fortare
varmt inne i bilen på vintern. Tycker också att bensinaren är bättre i stadskörning med sitt större
varvtalsområde vilket gör att man inte behöver växla så ofta som man får göra med en dieselbil.

Men hade jag kört mest landsväg och många mil/år så hade jag helt klart köpt en dieselbil som
lunkar fram kraftfullt och billigt.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Diesel eller besin?

6
Mja ok... Vad pratar vi om för sträckor?

Om jag tex åker 3km till gymmet några gånger i veckan och sen någon mil på helgen?
Kanske långkörning typ 2x10 mil varrannan helg?

Skulle det funka med en diesel då eller kommer den paja inom ett halvår? :)

Re: Diesel eller besin?

7
Jag kör ungefär på det viset och har inga problem med bilen.
Om jag skulle betala skatt på min bil idag hade det kostat ung. 1100kr, så skillnaden är inte så stor gentemot en bensinare.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Diesel eller besin?

8
Finns ceed ens i bensin..? :D nej tack till en trött bensinare! Och skatten skiljer 280kr/år..! Andrahandsvärdet lär vara betydligt bättre på dieseln..

Nackdel är som sagt lite sämre värme, och synd inte Kia har nån smart dieselvärmare som tex Volvo och Ford, som man ställer in schema i färddatorn och kan ställa den som hjälpvärmare..
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"