Annons

Har du fått byta Bränslefilter på din Crdi motor innan rekommenderat miltal?

Ja
Antal röster: 23 (30%)
Nej
Antal röster: 35 (46%)
På Garantin!
Antal röster: 10 (13%)
Självkostnad?
Antal röster: 8 (11%)
Antal röster: 76

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

31
Har haft samma problem och har efter en del kontakt fått dessa svar. Rödtext är Kia:s svar.
Har ni några tankar? komentarer?

Hej Tomas!
Läs nedan har svarat på dina frågor.

To: Astrom, Kia
Subject: Ang.: Ang bränslefilter!


Hittade ett Kia forum från UK där detta problemet dök upp redan förra vintern? Med många många med samma problem. Det här kan ju inte ha kommit som en nyhet för er? Här verkar det ju under hela tiden även varit solklart med att det går på garantin (orkade inte läsa alla 15 sidor på forumet men av det jag lästa igenom). Har ni KIA Sverige gjort en egen utredning från grund eller har ni tagit del av tidigare utredningar internationellt?

1. Just detta som drabbat vissa Kia bilar i Sverige och Danmark är helt relaterat till en bränsleleverantör. Det du refererar till i UK och i Irland är inte relevant i detta sammanhang. Ovanligt sträng vinter i England och många andra länder i Europa.



Finns oxå tydligen flera tillfällen enligt forumet där det varit ytterst nära allvarliga trafikolyckor p.g.a detta då bilen tappat kraft på farliga ställen m.m. Hur ser ni på detta?

2. Vi har ännu inte haft några kundklagomål beträffande detta. I de allra flesta fall så tänds motorstyrningslampan långt innan föraren märker av några egentliga driftstörningar.


Det står i brevet att det är 1 leverantör av diesel som ni har haft problem med. Vilken leverantör är detta? Kan ju vara bra att undvika den vid nästa vinter och kyla... Enligt forumet läste jag mig till att det varit problem inte bara i UK utan även Italien för att nämna nått. Har de samma leverantör av diesel här oxå?

3. Problemet i Italien har samma orsakssammanhang som UK och Irland alltså inte relevant för vår marknad. Du får ta kontakt med Tanka och kontrollera vilka som levererar bränsle till de stationerna. Fråga även vilka skyddsadditiv som är tillsatta i bränslet som exempelvis Statoil har.


Många som har uppfattningen om att det INTE är bränslet det är fel på, att det krävs väldigt låga temperaturer för att det skall kunna bli så. Men ni är HELT säkra på att det är drivmedlet?

4. I övre Norrland där det levereras ett bränsle av en annan typ har vi inte haft några problem överhuvudtaget trots mycket sträng kyla. Vi har analyserat ett stort antal filter hos två oberoende laboratorier resultatet är samstämmigt, oxiderat RME och mycket höga halter av kisel något som bilen knappast själv kan hitta på!


Jag köper uteslutande mitt drivmedel från "tanka" har de samma leverantör av diesel som ni nämner?

Ni skriver även att det bara gäller en gång om det hände denna vintern? Efter det så får man stå för kostnaden själv? Det låter inte som nått vidare bra säljargument för Kia? Det får en ju onekligen till att fundera på vad nästa bilköp blir, tråkigt då jag varit nöjd med bilen annars.

5. Det rullar ca 200 000 Kia-bilar i Europa med denna typ av bränslesystem inte i något annat land än Sverige och Danmark finns det några rapporter om denna filteringensättning.


Har ni kommit fram till nån åtgärd? Omkonstruktion på filtret? Nått annat? Eller betalar ni ut denna gången och blundar sen för problemet? Jag skulle ju inte bli glad om det upprepar sig igen och man står där sen.

6. Om det som satt igen filtret hade kommit vidare i bilens bränslesystem så hade man varit tvungen att byta högtryckspump och insprutare m a o en mycket dyr reparation, så i vår synpunkt så har filtret gjort sitt jobb på ett utmärkt sätt. Även Kia bilar utrustade med filter utav flera olika fabrikat har drabbats utav samma problematik dvs bilar som varit inne på service och fått sina filter bytta vid den normala serviceintervallen men som nu drabbats av igensatt filter efter så låga miltal som 1100mil.


Det blev väldigt många frågor, men jag tycker jag har rätt att få svar på samtliga. Här ju ändå köpt en bil av er.

Hoppas du är nöjd med svaren, vi rekommenderar att du ställer samma frågor till bränsleleverantören.


Önskar dig en trevlig dag!
Annons

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

32
Har även fått det här brevet som säger att det är drivmedlets fel men jag kommer kompenseras EN gång....

Igensatta bränslefilter
Först och främst vill vi beklaga att din bil har drabbats av driftsstörningar. Vi anser oss nu ha funnit anledningen till det inträffade. Under vintern har Kia-bilar och ett flertal andra bilmärken med dieselmotorer drabbats av igensatta bränslefilter.
Kia Motors Sweden AB har lagt ned mycket tid på att finna orsaken till det inträffade. Vi vet efter noggranna undersökningar att det inte är fel på bränslefiltren eller bilarna.
Orsaken är enligt våra undersökningar ett dieselbränsle som i och för sig uppfyller alla regelmässiga krav men som ändå har en egenskap som bidrar till att sätta igen bränslefiltren.
Flera av varandra oberoende laboratorier har lämnat liktydiga svar som pekar på att det är oxiderad RME i dieselbränslet som är orsaken till de igensatta bränslefiltrena.
Problemet har endast uppkommit med 1 leverantörs dieselbränsle. Vinter och kyla tycks också ha en negativ påverkan.
Vi anser att det är dieselbränslet som är orsaken till problemet och inte bränslefiltret eller bilens konstruktion.
Vi har tidigare bett om att få återkomma efter att laboratorieanalyserna är genomförda. Det gör vi nu och ber dig som har haft problem med igensatt bränslefilter att snarast ta kontakt med din auktoriserade Kia-verkstad och berätta när detta hände, vilket bränsle du tankat och hur mycket bränslefilterbytet kostade. Vi har full förståelse för den frustration som du känner kring det inträffade och i samarbete med våra auktoriserade Kia-verkstäder vill gärna, vid uppvisande av kvitto från en auktoriserad Kia-verkstad, ersätta dig för de direkta verkstadskostnader som bytet av bränslefiltret innebar trots att vi anser att felet inte beror på bilen eller bränslefiltret. Detta erbjudande omkostnadsersättning är giltigt t.o.m. den sista maj i år och gäller retroaktivt för arbeten utförda from 1 september 2013.

Vi vill samtidigt informera dig att om bränslefiltret återigen blir igensatt och orsaken är det specifika dieselbränslet så kommer vi inte att ge någon ersättning för ett andra bränslefilterbyte.
Med vänlig hälsning
Kia Motors Sweden

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

36
Charles skrev:Var ska man tanka då??
Jag har ställt frågan tidigare. Själv tankar jag ALLTID på Shell, har inte hört någon som nämnt denna mack i samband med igensatta dieselfilter så jag fortsätter och hoppas att jag valt rätt...

/Lasse
-------------------------------------
Kia Sportage Komfort 1,7 CRDi -13

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

37
LexVer skrev:
Charles skrev:Var ska man tanka då??
Jag har ställt frågan tidigare. Själv tankar jag ALLTID på Shell, har inte hört någon som nämnt denna mack i samband med igensatta dieselfilter så jag fortsätter och hoppas att jag valt rätt...

/Lasse
Jag har tankat Jet sen bilen var ny, har nu kört över 4000 mil inte några som helst problem
Optima 2017 GT-Line

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

38
Jag undrar också vem som är leverantören av bränslet....
Alla pratar om OKQ8, JET och TANKA. har tankat nån gång på JET, aldrig på dom andra.
Tankar till 95 % på QSTAR och 5% på ST1
Så vem är "Boven" ???
Kia Sportage 1.7 CRDi 2WD EX Komfortpaket - Årsmodell 2011 Modellår 2012
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R man 6-vxl 4WD Business-Årsmodell 2013 Modellår 2014

Re: Bränslefilter Crdi motorerna

40
andTa skrev:Jag undrar också vem som är leverantören av bränslet....
Alla pratar om OKQ8, JET och TANKA. har tankat nån gång på JET, aldrig på dom andra.
Tankar till 95 % på QSTAR och 5% på ST1
Så vem är "Boven" ???
Den leverantör det handlar om är enbart OKQ8 och dom levererar även dieseln till Tanka (Volvo)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Låst

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"