Annons

Fel på CD-spelare

1
Hej!
Köpte en begagnad Kia CEED (2010) från Bilförsäljarfirma i juni och upptäckte nyligen att CD-spelaren inte fungerar. Varje gång vi sätter in en skiva (vanliga köpes CD-skivor samt de som är brända) så står det "Error Reading". Ibland kan det även stå "MECH error".

Kontakade bilfirman för att höra om detta går att åtgärda i och med att vi fortfarande har 3 månaders garanti. De svarade att 3-månadersgarantin endast gäller för fel som rör bilens funktion, dvs. ej radio/teknik som utgör extrautrustning. Ska även nämna att vi ej har nybilsgarantin kvar, då den ej fanns i samband med köpet. Bilen var ej servad enligt bok.

Vi ska kontakta firman igen på måndag för att höra vad de kan erbjuda (då de hade fullt upp när jag ringde dem idag). Det lät dock inte så positivt när jag pratade med försäljaren.

Stämmer detta, dvs. 3-månaders garantin omfattar endast fel på funktion. Eller försöker de snirkla sig?
Vad kostar det att åtgärda CD-spelaren om vi inte får det på garantin?
Radion inkl. alla funktioner fungerar bra i övrigt och vi är nöjda med bilens funktion.

Tack på förhand för era svar!
Annons

Re: Fel på CD-spelare

2
Det är lite sent att komma i Aug när ni köpte bilen i juni. Köper man begbil ska man helst prova igenom allt första veckan. Då cdspelare osv brukar aldrig vara med i 3mån garantin. Hade ni hittat de efter några dagar är de skyldiga. Nu inte så mycket ska vara goodwill från deras sida då.

Re: Fel på CD-spelare

3
Ok. Tack för svar.
Då vet vi vad som gäller.

Har googlat och läst om vissa fall där man haft liknande problem med stereon och där problemet sedan upphört lika hastigt som det dök upp. Sedan finns det någon som tagit ut säkringen, stoppat tillbaks den, och så har det fungerat.
Verkar vara fler som har samma problem om man läser denna tråd:
http://www.kia-forums.com/kia-ceed-foru ... error.html

Vi får väl pröva oss fram och se om det ger med sig, men det vore ändå intressant veta vad det skulle kosta om man bytte CD-spelare?
(vi vågar inte på oss göra det själv, men det torde väl bli billigast om vi köper CD-spelaren och sedan ber verkstaden byta den i samband med service).

Re: Fel på CD-spelare

4
Det råkar inte finnas någon som vet var jag kan köpa en ny CD-spelare till en CEED 2010?
Skall jag vända mig till närmsta återförsäljare, ...någon internetsida eller en butik där de säljer stereo/ljud till bilar? :?

Med hopp om svar :|

Re: Fel på CD-spelare

7
Tack för era svar Linus och Linkan.

Priset på den begagnade CDn från bildelsdatabasen (som även inkluderar radio som jag tolkar det) var 1530kr. Sen tillkommer frakt. Totalt 1630kr.
Om man antar man köper en begagnad CD från bildelsbasen och ber någon bilstereofirma montera in det (400-500kr?). Är det då rimligt anta att allt som allt landar runt 2000kr?

Finns det någon internetsida där man hittar info om priset på en ny CD-enhet?
Har googlat på CEED, CD, pris m.m. men hittar inget. :crazy:
Det finns flera företag som säljer reservdelar till KIA CEED men ingen av de sidor jag besökt (se nedanför) säljer orginal CD-spelare (kanske inte så konstigt?.. :? ). Har bl.a. kollat på Mister-auto.se, http://www.KIA.com, Mekonomen, Skruvat, reservdelar24, micksgarage.com, bildelar-online.
Skriv svar

Återgå till "Problem"