Annons

Borra upp railsen!?

1
Har nu ett finfint problem. Äger en Carens -08 uttagen -09 med fasta rails och flyttbara fästskenor i railsen.

Komiken börjar med att inga hål är borrade i railsen för dessa fästskenor längre fram utan slutar på bilens bakre hälft. Ni kan ana konstruktionen på bilden.
Bild
I spåren längre fram har man tryckt in en gummilist. Maximalt cc-mått för fästskenorna med befintliga hål är 60cm vilket innebär att användande av takbox är i stort omöjligt eftersom de flesta kräver ett cc-mått på minst 70cm.

Min tanke är nu att slita ut en bit av gummilisten och borra upp ett par nya hål i railsen för att få ett sörre cc-mått.

Någon här på forumet som gjort detta eller som har synpunkter??
Annons

Re: Borra upp railsen!?

2
Hade samma problem med en Hyundai Santa Fee -07.
Gummilisten var bara att pilla bort men där satt också en skruv i spåret som gjorde att man inte kunde skjuta fram bågarna.
Skruven var såklart också bara att skruva loss....
De få gånger jag lastade på taket hade jag främre bågen löst men det var inga långresor, bara lite brädor från byggmax typ.
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech

Re: Borra upp railsen!?

3
Tack för svar!

Har själv ingen skruv i spåret så det bör inte bli ett problem. Däremot känner jag att det måste till ett par hål så allt sitter på plats vid en ev. kollision. Tycker bara att konstruktionen är så vansinnig!
Dessutom vart runt och frågat hos både bilhandlare och verkstäder, men ingen verkar veta ett smack!

Som det ser ut så kommer borrmaskinen åka fram med ett 10mm bor så fort vädret tillåter. Sen får det bära eller brista!
Får bli en DIY Ghettomoddning! :lol:
Skriv svar

Återgå till "Carens"