Annons

Rost på nya bromsskivor

1
Hej,

Köpte just en 2012 cia ceed. Den förra ägaren hade just bytt bromskivor runt om. När jag kom hem (såg inte detta i den dåliga belysningen i säljarens lokaler) så såg jag att alla skivor var tokrostiga. Det enda som inte var rostigt var slitytan...
Det ger ju inte direkt några problem, men vad kan man förvänta sig egentligen? Ska så gott som nya skivor se ut som dessa?
Har haft en massa andra bilar, med massor av andra skivor och har aldrig sett så här mycket rost på dem. Eller jo, en gång, på en ford från 1997 med 11 år gamla skivor.

Mvh

Stefan
Bilagor
IMG_0532.JPG IMG_0532.JPG Visad 4547 gånger 340.17 KiB
Annons

Re: Rost på nya bromsskivor

5
Har grunnat en del till. Hittade en annan bild och markerade med rött där jag har min rost som jag stör mig på.
Har ni denna rost på era bilar? Alltså inte på själva slitytan utan där jag markerat rött?
Bilagor
dsc00019.jpg dsc00019.jpg Visad 4492 gånger 452.4 KiB

Re: Rost på nya bromsskivor

9
Skojar ni? Bromsskivor rostar! Det räcker med att skvätta vatten på dem och titta. Det blir oxid på stuberten, vilket är helt naturligt med hänsyn till stålkvaliteten och oxideringsprocessen. Så fort man bromsar så sliter man bort oxiden på bromsytan, men på periferin så försvinner det aldrig.

Det måste vara kolfiberskivor om de inte skall rosta.
BMW 520d (2013)
Kia Pro_ceed 1.6 CRDi (2010)

Re: Rost på nya bromsskivor

10
Doktornkankomma skrev:Skojar ni? Bromsskivor rostar! Det räcker med att skvätta vatten på dem och titta. Det blir oxid på stuberten, vilket är helt naturligt med hänsyn till stålkvaliteten och oxideringsprocessen. Så fort man bromsar så sliter man bort oxiden på bromsytan, men på periferin så försvinner det aldrig.

Det måste vara kolfiberskivor om de inte skall rosta.
Eller som sagt att man kan lacka. (eller som i många fall att de är lackerade när man köper dem, som de uppenbart varit till mina senaste 5-6 bilar, där skivorna aldrig rostat)
Tror ingen skojar här. Finns ingen anledning till det.
Alla kanske inte har dina expertkunskaper dock.
Skriv svar

Återgå till "Problem"