Annons

Inbytespris/ rabatt vid nyköp

1
Va idag iväg och hade bestämt oss för nya Ceed sw diesel och dragkrok skulle till likaså vinterhjul, och hos handlaren så såg jag en dyrare version av ceeden med snygga 17" hjul så istället så kom vi överens om att ta 17" smmarhjul vinterhjul på orginal 16" fälgarna och dragkrok och priset på bilen kändes okey då vi landade på 218.600kr men när vi kom till inbytet så kom vi tyvärr inte längre..

Vi har varit runt hos flera handlare både kia och andra och har fått 100 i inbyte på vår ceed sw diesel -10 med 7300 mil på mätaren, men nu skulle vi bara få 90 för den. Vår bil är fullservad och i bra skick men det hjälpte inte utan " vi säljer den inte för mer än 99.000 " hette de men de hade en likadan för 99´men med 13600 mil på mätaren..

SÅ tillslut så blev vi bjudna 95´för vår bil men då hade jag ledsnat på säljarens snack för länge sen och plockade fram mobilen och blocket och visade att andra handlare sålde motsvarande min bil för 119-129 tusen och fick då höra att handlarna på blocket priser bara hade drömpriser.... men gissa om vad jo de säljer sina bilar där åxå utan han hänvisade bara till bytbil som det enda trovärdiga prissättningsforum...

Så idag blev det ingen ny ceed men antar att det står en på gården snart iaf...
Annons

Inbytespris/ rabatt vid nyköp

2
Egentligen är det väl ointressant vad man får inbyte eller vad man går för pris/rabatt, det är mellanskillnaden man ska betala som är det intressanta.
Jag brukar säga åt handlarna följande:
"Jag struntar i hur du räknar och fördelar kronorna, jag är villig att lägga X kronor i mellan och sen är det upp till dig att laborera med siffrorna"

Re: Inbytespris/ rabatt vid nyköp

3
Knorren skrev:Egentligen är det väl ointressant vad man får inbyte eller vad man går för pris/rabatt, det är mellanskillnaden man ska betala som är det intressanta.
Jag brukar säga åt handlarna följande:
"Jag struntar i hur du räknar och fördelar kronorna, jag är villig att lägga X kronor i mellan och sen är det upp till dig att laborera med siffrorna"
Håller med lite där, oftast är det ju svårt att både få en riktigt bra rabatt och ett högt inbytespris tyvärr men samtidigt så verkar vissa säljare vara generösare än andra tom på samma bilfirma :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Inbytespris/ rabatt vid nyköp

4
Givetvis så är det mellanpriset som är viktigt men samtidigt så är ju mellanpriset det man får ut av inbyte/rabatter...

Men idag så löste det sig till det klart bättre för min del, eftermiddagen började med att säljaren ringde upp och sa att de kunde betala 100 för min bil men jag valde att vänta lite innan jag bestämde mig då jag skulle kolla på en demobil hos en annan Kia handlare, men den bilen blev det inget med då det va fel färg...

Men vi kollade på en ny ceed i rätt färg och la till lite utrustning på den och vi fick 110 för vår i inbyte som hans första bud och det lät jättebra och sen trixade han med dragkrok och vinterdäck för grymt bra pengar och sen satte han en lägre ränta än den andra handlaren kunde ge och vips så va beställningen på skriven och jag har idag "sparat" många sköna tusenlappar.. Så nu väntar vi på en -13 ceed sw crdi i sirius silver metallic och väntar gör vi i c:a 2 veckor men de veckorna njuter vi de sista av vår gamla ceed....

Re: Inbytespris/ rabatt vid nyköp

7
Executive har ju det mesta i "lull-lull". Är den här parkeringsassistansen med där med, eller är det tillval övewr executive, eller går den alls att välja till i Sverige? Såg när en Ceed parkerade själv i TopGear, automat verkar vara krav där...

En grundutrustad -13 är det ung. samma som en av gamla modellen (t.o.m -12)?
Den mer avancerade blåtanden, backkamera och display till mobilens handsfree, är det i grundutrustningen eller är det enbart executive?

Kort sagt, hur är utrustningen beskaffad och vad är tillval?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Inbytespris/ rabatt vid nyköp

8
grantorp skrev:Japps och då får man tacka!! Ska bli kul med ny bil till sommaren och jag är väldigt spänd på hur den är att köra med husvagnen åxå.. Läste lite åxå om att den skulle vara ännu snålare än den gamla och det passar oss bra som kör både långt och mycket..
Förrförra helgen var jag nere i småland, bilen var då en dag gammal, tankade i Växjö innan hemfärd.....0,47 l/milen det kallar jag snålt :thumbup:

I och för sig så var det ju väldigt lugn körning med kanske 105 som maxfart på hela vägen, men som sagt den är ju inte ens inkörd så jag är imponerad :D

Bör väl tillägga att jag är ny bliven KIA ägare som alltid kört SAAB innan (9-5) så jag kanske är lättimpad när det gäller förbrukning hahaha :lol:
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Inbytespris/ rabatt vid nyköp

9
grantorp skrev:Givetvis så är det mellanpriset som är viktigt men samtidigt så är ju mellanpriset det man får ut av inbyte/rabatter...

Men idag så löste det sig till det klart bättre för min del, eftermiddagen började med att säljaren ringde upp och sa att de kunde betala 100 för min bil men jag valde att vänta lite innan jag bestämde mig då jag skulle kolla på en demobil hos en annan Kia handlare, men den bilen blev det inget med då det va fel färg...

Men vi kollade på en ny ceed i rätt färg och la till lite utrustning på den och vi fick 110 för vår i inbyte som hans första bud och det lät jättebra och sen trixade han med dragkrok och vinterdäck för grymt bra pengar och sen satte han en lägre ränta än den andra handlaren kunde ge och vips så va beställningen på skriven och jag har idag "sparat" många sköna tusenlappar.. Så nu väntar vi på en -13 ceed sw crdi i sirius silver metallic och väntar gör vi i c:a 2 veckor men de veckorna njuter vi de sista av vår gamla ceed....
Hur mycket rabatt fick du på den nya då nu när du fick så bra för inbytet?
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"