Visst är det bra med bra ljus. Detta kan man ju inte säga iaf om Ceed t.o.m årsm. -12
Nu går det ut på en generell grej gällande alla konverteringar på huvudstrålkastarna
Varför ska man göra något så halvdant som en xenonkonvertering?
Visst, i med xenonlamporna och dumparna och se till så matningen med ström blir rätt och sedan tuta och köra, eller?
Hur många av er som konverterat har satt in automatisk ljusnivåreglering som lagen kräver enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG. Dessutom ska man tydligen ha strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet.
Så hur många gör egentligen de två senare punkterna?
Inte många med tanke på de hemyxade xenon man möter när det är mörkt ute. Senast ikväll mötte jag en gammal Volvo 740, det bländade på helljus och när det kopplades ner till halvljus märkte jag ingen direkt skillnad. Starkt som f*n och helt fel. Möter liknande var dag och man tror att de man möter har släp eller är tungt lastade, tills man ser hur ljuset pekar. Tror t.o.m. att glasen eller reflektorerna i huvudstrålkastare på original xenon ser annorlunda ut än de utan xenon
Har på min bil 3 stors extraljus med 100w i vardera, så jag blir inte lätt bländad annars....
Men att sitta i den bilen som har hemkonverterad xenonbelysning kanske inte känns lika fel som att möta en med det, där allt inte är gjort.
Xenonkonvertering av huvudstrålkastare, varför?
1KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic