Annons

Vintertest med KIA Ceed SW-13

1
:thumbdown: Vi Bilägares vintertest, någon som läst den? Jag snabbläste den på bibblan idag men måste nog köpa tidningen och läsa ordentligt och noga! De skriver: Opålitlig antisladd. Lurigt ABS-system (fel på däcken kanske, inte heller!) Taskigt hel-ljus, man behöver inte ens blända av för mötande bil märker ändå ingen skillnad! Taskig stolsvärme och en bränsleförbrukningen som överstiger KIA:s siffror med hela 35% stundtals!!! Inte nog med det, dålig lyktspolning och även vindrutespolning med munstycken som inte går att justera och en alldeles för liten vattenbehållare så man måste fylla på för ofta. Allt enl. Vi Bilägare!! Nu ångrar jag mitt tilltag att gå från Volvo till KIA!
Annons

Vintertest med KIA Ceed SW-13

2
Eftersom DU själv inte (?) upplevt dessa problem så resonerar du väldigt märkligt tycker jag....
Strunt samma vad en tidning skriver, det är ju dina åsikter som gäller.
Är du nöjd med helljuset så kvittar det ju vad Kungen eller Påven tycker om saken eller hur?

Re: Vintertest med KIA Ceed SW-13

3
Jag som köpte Kia Ceed i december kan bekräfta mycket som tidningen säger!
Värsta hittils är ingen alls stolvärme i bäda säte framme,verkligen konstig hel och halv lyse inte så stor skillnad,lyktspolning är under allt kritik,speciellt baktorkare,och framme höger torkblad tar inte allt,med ABS vet jag inte men varför ska Vi Bilägare ljuga om det?Verkligen ångrar köpet och kan bara säga,jag kommer aldriga att ha så bra bil som jag hade Saab 93 2003,över 11 000 mil och nästan inget problem från början och Kia kommer att ha 100 fel om 10 år (nja jag säljer det redan nästa år) :thumbdown:
Kia Ceed 1,6 CRDI SW 2013 sirius silver

Re: Vintertest med KIA Ceed SW-13

4
Hej Boys!

Ville bara fråga om du har varit på verkstaden med dina problem och vad har de sagt? Du kan läsa min tråd i problem forumet. Jag kommer att återkomma med info så fort bilen varit inne så folk får den informationen som jag har fått.

Tror inte dina problem är omöjliga att fixa, kanske det med ljuset är en lite svårare sak? Antar att du inte har xenon ljus?

Stolvärmen verkar alla ha problem med likaså spolningen. Vissa klagar på torkarbladen med. Kanske de har blivit skadade innan man får bilen. Typ att de har kört bladen på en isig ruta vid transport? Be verkstaden kolla det och byt dem för att se om problemen försvinner?

Har själv också haft en Saab 93 ss vector med 210 hk och det var den problemfriaste bil jag någonsin ägt. Enda verkliga felet var en sprucken framfjäder. Förutom det hade den bara lite småfel som, en backsensor hade ärgat i kontakterna och antispinnlampan kunde tändas lite dåd och då, försvann så fort du starta bilen på nytt. Det var ett fel som inte ens verkstaden kunde hitta. Annars överlag en bra bil enligt mig.

Hoppas att dina problem löser sig!

Mvh

Tamas T
Med vänlig hälsning

Tamas Tasnadi

Kia Ceed SW 1.6 CRDI 2013

Re: Vintertest med KIA Ceed SW-13

5
Hej Tamas,ja det stämmer, har varit på Windahls i Västerås,väldigt trevliga kilar och en av dom har hittat felet i själva knappen på instrumentpanellen (..."släpper inte in strömm till stolar"...)och Kia agenten testar just nu ny mjukvara
(..."Vi har en ny mjukvara under utprovning för att hitta en lösning på detta"...)men som kund jag undrar har jag rätt till kompensation för att jag köpte bilen mitt i vinter och det som man behöver mest, värme, har inte funkat,inte en sekund heller!?
Ja,jag har inte xenon ljus kan inte tänka mig att om det går sönder kostar äver 1000 kronor för att byta ...Torkarna tar bra men mellan vänster och höger blir alltid kvar vatten som torkarna når inte!Jag är kanske mer kritisk eftersom jag jämför bilen med Saaben som var 50 000 dyrare men i alla fall om man köper ny bil då ska det funka.(punk-slut)
Ha de så bra !
Kia Ceed 1,6 CRDI SW 2013 sirius silver

Re: Vintertest med KIA Ceed SW-13

6
Hej.

Då är nog en lösning på stolvärmen nära kanske hos Kia? En verkstad har 3 försök att lösa ett problem sedan kan man gå vidare med ärendet rent juridiskt. Så länge verkstaden har tagit hand om problemet när du har klagat på det så blir det nog svårt att få kompensation för tiden du inte sagt något om så är fallet? Allt skall helt klart funka på en ny bil, håller med dig helt och hållet.

Det med bladen har nog endast med längden att göra, hade de överlappat varandra lite grann så hade det inte blivit vatten kvar. Tycker själv att springa mellan dem är lite väl stor och jag har också vatten kvar mellan dem när man använder dem. Vissa bilar Har mer vissa mindre men jag tror inte det har att gör med att Saaben kostade 50k mer. En BMW e39 alpina b10 som har samma torkarkonstruktion oavsett motor på bilen har problem de med. Kullederna på dess armar under vattenskiljaren brukar slitas ut för de är i plast så det blir glapp i torkararmarna, vilket medför att armarna skakar på rutan och ligger ej an bra, det är en väldigt dyr bil så priset har inget med saken att göra endast konstruktionen. Men däremot kostar delarna efter BMW s prislista hehe.

Ha det gott och hoppas det löser sig med din bil

Tamas.T
Med vänlig hälsning

Tamas Tasnadi

Kia Ceed SW 1.6 CRDI 2013

Re: Vintertest med KIA Ceed SW-13

7
Kan nu efter 5400 mil i en Ceed SW hålla med på en del punkter, trots att jag är nöjd med bilen.
Munstycken är kass, köpte nya torkarblad för +500kr, vilket inte spelar någon roll eftersom för lite spolarvätska träffar rutan. Detta gör att man spolar rutan med mer spolarvätska än vad som vore nödvändigt med riktigt flöde. Nu i vinter med saltblöta vägar och 10mil pendling var dag så fyller jag på spolarvätska ung var 4:e dag. Detta på en bil som enbart har spolning på fram- och bakruta.

Dessutom så är bränsleförbrukningen som Kia uppger ett skämt, iaf vintertid. Med dubbdäck så kommer jag aldrig under 0,57l/mil. På sommaren, däremot, så blir det ung. 0,48l/mil om man inte kör över 90km/h.
Klarar man att hålla mellan 70-80km/h så kan den gå ner på 0,41l/mil.

Dessutom så säger de flesta att en dieselmotor snålar till sig när man kört 3000 mil eller mer. Inget jag märkt öht.

Men jag är nöjd ändå. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Vintertest med KIA Ceed SW-13

8
Ronnie skrev:Kan nu efter 5400 mil i en Ceed SW hålla med på en del punkter, trots att jag är nöjd med bilen.
Munstycken är kass, köpte nya torkarblad för +500kr, vilket inte spelar någon roll eftersom för lite spolarvätska träffar rutan. Detta gör att man spolar rutan med mer spolarvätska än vad som vore nödvändigt med riktigt flöde. Nu i vinter med saltblöta vägar och 10mil pendling var dag så fyller jag på spolarvätska ung var 4:e dag. Detta på en bil som enbart har spolning på fram- och bakruta.

Dessutom så är bränsleförbrukningen som Kia uppger ett skämt, iaf vintertid. Med dubbdäck så kommer jag aldrig under 0,57l/mil. På sommaren, däremot, så blir det ung. 0,48l/mil om man inte kör över 90km/h.
Klarar man att hålla mellan 70-80km/h så kan den gå ner på 0,41l/mil.

Dessutom så säger de flesta att en dieselmotor snålar till sig när man kört 3000 mil eller mer. Inget jag märkt öht.

Men jag är nöjd ändå. :)
Nu kör väl du gamla modellen då och tråden handlar väl om nya? Mitt motto är att aldrig köpa första årsmodellen av en ny modell, hellre sista. Då är många irriterande konstruktionsmissar fixade.

Men jag måste nog säga, även om jag kör gamla modellen, att antisladdystemet är väldigt, vad skall jag säga, dåligt? Har inte kört en bil på många år som känts så orolig på halt underlag.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"