Annons

Extraljus

1
Hej. Jag är snart nybliven ägare av en Sportage Crdi -12. Då jag bor i norr är extraljus ett måste :) Nu till min fråga, när jag ringer i min lokala KIA handlare för en prisförfrågan om monteringskostnad för ljusen säger killen jag pratar med att det "inte går" att montera extraljus i en sk regskyltshåller på Sportagen för att den är för mjuk i fronten. Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta. På min V50 som jag hade tidigare var det inga problem att ha en håller i regskylten, bara att skruva dit med 6 skruvar i plasten. Jag frågade även om det gick att göra jobbet själv, inga problem svarade killen om man bara gör rätt:P. Enligt honom tas styrströmen direkt från heljuskabeln. Så min slutsats av detta är att det inte borde vara något problem att installera extraljus om man bara kopplar på samma sätt som KIA skulle göra.

/Erik
Annons

Re: Extraljus

2
Lika bra att du snackar med HB021 (Henrik) här på forumet direkt. Här är ett exempel på hur han monterade en 20" led-ramp på en Sportage tidigare i år, detta mer eller mindre bolt-on: http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php? ... amp#p14539

Själv har jag samma led-ramp och den är fantastiskt bra...och snygg. Jag har dock min monterad på en frontbåge.

Men som sagt, snacka med Henrik
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

Re: Extraljus

3
Nu iofs en Ceed, men jag har hållare med tre extraljus (3x175mm). Utan stag så är de väldigt svajiga. ÄR det samma plast i en Sportage så kanske ett riktigt fäste är att föredra.
Kanske finns billigare, men av denna typen eller båge http://www.transportstyling.se/kia/1821 ... 2011-.html

Sätter du i skylten. Sätt ett smalt plattjärn på överkant av lysena från en sida till den andra, så fäster du ihop dem där. Sedan vanliga stag från de yttre lyktorna till grillen så håller det bättre.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Extraljus

7
Du kan mycket väl montera med hållare bakom nummerplåt, har gjort det och jag la dit större brickor och använde bult med mutter, dock krävs stag.
Ström tas från valfritt heljus och med fördel inuti plasten/bakom locket för att motverka oxid.

Re: Extraljus

8
Fungerar bara fint att montera med reg hållare. Har sj gjort
Det å det är klockrent.
Har dock ett problem nu när allt är monterat,
När jag slår på tändningen så lyser bara 1/3 ljus, när jag startar så börjar ytterligare 1 lysa och efter att jag haft igång bilen 5 min så börjar även det tredje fungera, varför?
Precis som att det är för lite ström i batteriet.
Är 3st nbb xenon 55w och har även monterat 55w xenon på helljusen, men de har jag aldrig haft problem med
Kia Sportage 2,0 AWD Komfort 2011 Dark Gun Metallic
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"