Annons

Köpråd/Erfarenheter av Kia Ceed 2013

1
Hej!

Ny på forumet, och anledningen till detta är följande:

Jag funderar på att byta bil inom kort, och har smått fastnat för den nya Ceed´en, då med dieselmaskien på 128 hästar och som kombi!

Ni som kör Ceed av senaste modellen, vad tycker ni om er bil, hur är ljudnivån, bränsleförbrukningen, komforten, utrustningen m.m?
Har ni fått ngra fel eller problem med era bilar?

Hade som sagt tänkt att satsa på en SW med komfortpaket, vad har ni fått betala för era bilar?

Vore tacksam för svar!
Annons

Re: Köpråd/Erfarenheter av Kia Ceed 2013

2
Sambon har en Ceed SW (Komfort, diesel) och hon är jättenöjd, grannarna har provkört och de är så nöjda så de har också beställt en :)

Inte så högljudd som många verkar tycka, men det är naturligtvis ingen Audi A8...

Bränsleförbrukningen verkar ligga kring 0.6, men nu är det ju vinter.

Kanonskön att köra och baksätet är riktigt stort.

Utrustningen är väl bäst i klassen, med tanke på priset.

Vet inte vad den kostade exakt, men kring 220.000 kronor tror jag, med vinterdäck. För tillfället ingår komfortpaketet om man köper en Ceed i Västerås. 8-)
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Re: Köpråd/Erfarenheter av Kia Ceed 2013

3
lsoderlund skrev:Hej!

Ny på forumet, och anledningen till detta är följande:

Jag funderar på att byta bil inom kort, och har smått fastnat för den nya Ceed´en, då med dieselmaskien på 128 hästar och som kombi!

Ni som kör Ceed av senaste modellen, vad tycker ni om er bil, hur är ljudnivån, bränsleförbrukningen, komforten, utrustningen m.m?
Har ni fått ngra fel eller problem med era bilar?

Hade som sagt tänkt att satsa på en SW med komfortpaket, vad har ni fått betala för era bilar?

Vore tacksam för svar!
Hej! Hade en ceed grdi sw 2010 (Bästa bil jag haft utan tvekan och har lite ångest att jag bytte) som jag bytte in till en ceed grdi sw 2013 som har gått 120 mil nu.Fick ge 225 med v-hjul och drag + m+kupevärmare.Har inte haft några problem alls med någon av bilarna.Den nya har väll lite mer komfort känsla och går lite tystare mot den gamle men kan inte riktigt svara på varför jag saknar den gamle men ska jag vara uppriktig så hade jag bättre ljud i radion i den gamle men å andra sidan har jag nog aldrig haft bättre ljud i någon annan bil men helt klart känns kvaliten mer påtaglig i den nya.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

Re: Köpråd/Erfarenheter av Kia Ceed 2013

4
Har ny Kia Ceed 1,6 crdi SW,en månad gammal,vad ska jag säga om bilen,hittils har gjort 90 mil,just nu är första :( "felet" framme som var från början,båda framsätena har jätte svagt värme,och ingen skillnad alls om man sätter på 1,2 eller strakaste 3. Idag besökte jag Kia service och dom gjorde ingenting ...Kias gubbar sa att dom måste först kontakta huvud agenten Kia i Slovakien eller direkt Korea, och förklara problemet,det är faktisk fler än jag med samma fel!! Vad ska jag säga mer,det bero på vad man hade bilen tidigare och antagligen blir mycket bättre eller sämre.Konstig att dom sparar med lyse under fötter eller i dörrar (finns bara reflex) det finns visa konstiga knappar centralt (att låsa bilen i körningen).Ett jätte grej är med "värmeratt" men tyvärr katastrofalt placerad knapp, gömd under själva ratten...Bilen kostade runt 220 000 med vinter däck/motorvärmare + el gigantens check,metalic ...
Bilen låter en del men inte mycket om man kör en disel,förbrukningen ligger mellan 0,5 - 0,55, riklig standard utrustnig och jätte bra stero,kan man köpa bättre ny bil för samma pengar ? Nja,vet ej. :roll:

Re: Köpråd/Erfarenheter av Kia Ceed 2013

5
Kört ca 330 mil nu med min och jag är jättenöjd. Knappen till rattvärmen sitter som sagts innan, helt galet, och det borde finnas 2 lägen på värmen. med/utan handskar.....
Stolsvärmen har jag också åsikter om. funkar helt kasst. Ska påtala detta till KIA.
Telefonen via BT är perfekt och levererar kanon ljud. även till motparten.
Ljudet tycker jag e helt ok. Provade den gamla modellen och jag trodde bakluckan va öppen på den. här är det mycket bättre. Det är dessutom en väldigt snygg bil.
Annars helnöjd som sagt. eller tom riktig nöjd!!!
KIA Ceed SW 2013 sirius silver

Re: Köpråd/Erfarenheter av Kia Ceed 2013

6
Köra med handskar OCH rattvärme? :lol: Frusen?

Sitter inte knappen framme på panelen till vänster? På Optima sitter den lite bättre till, på sidan av rattstången, men i Executivemodellen så får man tyvärr ingen direkt återkoppling på om den är på eller ej. Enligt instruktionsboken så är det en snygg symbol i displayen på komfortmodellen.
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Re: Köpråd/Erfarenheter av Kia Ceed 2013

7
Hej!

Har haft min i 2 dagar nu och hunnit känna lite på den.
Mycket "mer" bil än min andra pro_ceed -11. Går tystare och mycket mjukare motorgång.
Tycker att utrustningen är i topp och allting är väldigt lätt att förstå.
Jag valde till Navigator och det är det bästa valet jag gjort på länge! Backkameran är suverän!

Jag fick ge 218.000 för bilen med vinterhjul på aluminiumfälg, avtagbart drag, metallic och Navigatorn.
Beställde innan elgigantens kampanj så jag kunde pruta mer på priset istället.

Håller med om att stolvärmen är undermålig och ska lägga det som mitt första garantiärende.
Det är dock en mycket fin bil för små pengar. Många sköna mil till lågt pris.

Mvh piXal

Re: Köpråd/Erfarenheter av Kia Ceed 2013

9
Deroghat skrev:Hallå!

Har tänkt att beställa en ny ceed med 1.6L bensin motor i februari. Är det någon har som har koll på hur högt skatten ligger på dessa? Eller om det rent av kanske är billigare med en crdi?

Mvh
Thomas
Kolla Kias hemsida. Där finns all info angående skatt och försäkringsklasser mm på
dom olika ceed modellerna. Dock ej sevicekostnaderna...vilka är betydligt
högre på dieselbilarna.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Köpråd/Erfarenheter av Kia Ceed 2013

10
Jag var nyligen och provkörde en ny Kia Ceed Sw med dieseln. Måste säga att jag är riktigt imponerad. Mycket bil för pengarna helt klar, och kommer nog passa mina behov mer än väl. Kommer därför troligen att under denna månad slå till på en Ceed SW.

Bästa priset jag fått hittils är 182.000kr inklusive komfortpaket, metalliclack och motor och kupévärmare.
Detta från en återförsäljare från kramfors, detta pris är ca 12 000 billigare än det näst billigaste jag fått från någon annan säljare. Ovanpå detta kommer även bränslechecken man får av kia under Augusti månad på 10.000kr. Bränsle måsta man ju ändå handla.

Det enda som fattas i denna ekvation är vinterdäck. Får jag inte ett vettig pris på detta av återförsäljare, köper jag eftermarknadsfälgar och nya vinterdäck på nätet istället.

Vad säger ni, skall jag slå till på en Kia Ceed SW -13 i färgen sirius silver?
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"