Annons

Min tredje cee´d

1
Har beställt min tredje cee´d nu sedan jag startade forumet.

Först en gråmetalllic 2008 SW automat
Sedan en vit 2010 SW comfort (aldrig mer en vit bil)
och nu en Black Pearl Sportswagon 2013 (comfort)

Hoppas på bekvämare bil, smidigare växellåda, tystare gång och förhoppningsvis tre-fyra felfria år. 2010'an har varit relativt felfri: Motorn läckte olja första veckan, rost på bakluckan, bakrutespolare trasig, skeva bromsskivor. Annars inget att klaga på. 2100 mil på 20 månader cirka med förbrukning på 4.8-5.2 liter/mil (mycket motorväg med tung last). 2008'an hade sprucken framruta, rostig skruv i bagagerummet och rost på bakluckan. Annars felfri den också.

Frugan kör sin Picanto och är supernöjd med den. Snart in för garantibyte av bromsoken som ligger an tydligen.

/Peter
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com
Annons

Re: Min tredje cee´d

3
Jag var väldigt sugen på Executive. Har velat fram och tillbaka länge och vill egentligen ha en Sportage, men lastar för snålt för en barnfamilj. Executive föll bort för att jag planerar ha den här max tre år och då kändes det onödigt med det extra man får även om jag är barnsligt förtjust i lcd displayerna…

jockejr skrev:Härligt!
Jag funderar på att gå över till Optima nästa gång, om nu nya större motoralternativ som dom sa till mig via email stämmer. Annars blir det en 2014 ceed sw executive.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Min tredje cee´d

4
Provade en ny Ceed för ett tag sedan. Tyckte den hade allt det som du hoppas på.
Lägre ljudnivå...smidigare växellåda...bättre komfort. Felfri...tja det står i stjärnorna ;)

Ser fram emot att läsa en liten "recention" om vad du tycker om den nya Ceeden.
Speciellt om hur du upplever växellådan i den nya. Har själv sedan -08 haft några olika
ceedar med dieselmotorn. Växellådorna har varierat från hyfsade till riktigt urusla.
Kör numera en ceed bensinare -12 med 6 växlad låda. Tydligen en annan växellåda i bensinarna
för denna är helt perfekt.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Min tredje cee´d

7
Allting är relativt ;)

Ärligt dock, jo visst har jag förlorat pengar men inte alls så mycket som man kan tro. Första fick jag nästan 45,000 i rabatt på (lagerbil, utgående modell osv). Sålde den med mindre än 800 mil på mätaren och köpte billigare bil (utan automat, lagerbil igen, vit osv). Grymt bra inbytespris, nästan vad vi gav för den (!) och passade på före service så jag tjänade in den kostnaden plus miljöbilsvinsten och mycket billigare i drift. Gick lätt att räkna ut hur mycket jag skulle tjäna baserat på körsträcka. Brukar räkna flera år framåt: den gamla bilen kommer kosta x i drift,reparationer, skatt osv. Den nya kommer kosta x för jag slipper reparationer, skatt, drar mindre per mil osv.

Otroligt nog fick jag mer för den vita än den första nu vid inbyte. Fast den gått längre, inte hade automat och "billigare" färg. Och köpa samsungprylar lockade inte så jag fick 10,000 till i rabatt istället för elgigantenpremien. En annan poäng är att man får bra rabatt på försäkring vid köp varje gång. Egentligen hade jag tänkt vänta men iom att de här bilarna inte är miljöbilar efter nyår så fick det bli köp nu. Annars hade den blivit dyrare i drift efter nyår. Hade jag väntat hade bilen dels blivit mindre värd, den nya dyrare i drift osv. Samtidigt skjuter jag service framåt igen, nybilsgarantin börjar om vilket ger bättre ekonomi sett på lång sikt men ändå. En viktig faktor om man inte bara ska se till inbytespriset.

Men den här ska jag ha tre år. Lite jobbigt att vara fast i nybilskarusellen dock. Man vill ju byta ofta medan de fortfarande har bra andrahandsvärde. Kontentan är i alla fall att det om inte lönat sig, så i alla fall på sikt varit ett bra val att byta. Kan man sätta ett pris på att man får en bekvämare, tystare, bättre bil så har det varit värt det tycker jag.

Enda feta förlusten är Volvo v40 T4'an vi började inbytena med som droppade från 110,000 till 30,000.

:)
frazze skrev:Va kul med ny bil :D

Men du måste förlorat väldigt mkt på att byta så ofta ,nästan ca en ceed"s värde ju!!
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Min tredje cee´d

8
Grattis till köpet!

Hoppas du blir nöjd med den!
Det var en väldig skillnad mot gamla ceed'en! Skulle mycket väl kunnat köpt en sådan!

Tyckte att den verkade väldigt välbyggd och mer ombonad, en riktig utveckling dom gjort på kort tid!
Kia ceed sw crdi 2008

Re: Min tredje cee´d

9
Jotack, det var skillnad! Har inte hunnit köra så mycket än, men det är verkligen en helt ny bil. Min "gamla" kändes helt plötsligt som en tio år äldre bil. Körkänslan i den nya är enormt mycket bättre. Tester hit och dit, visst, men för mig som kört den första versionen, faceliften och nu den här kan intyga att körglädjen är mångdubblad. Och jag var ändå nöjd med den gamla. Interiört så upplevs bilen som både lyxigare och mer ombonad som du sade. Ska jag klaga på något så är det att ratten var väldigt plottrig. Lite för mycket godis på för liten yta. Det som fortfarande talar för att köpa en begagnad är ju t ex att det blir svårt att få tag på nya miljöbilar efter nyår. Min gamla är fortfarande miljöbil med allt det innebär i tre år och tre månader till. Plus att nybilsgarantin är kvar i fem år till så jag tror marknaden för faceliften i synnerhet är god.
Robin S skrev:Grattis till köpet!

Hoppas du blir nöjd med den!
Det var en väldig skillnad mot gamla ceed'en! Skulle mycket väl kunnat köpt en sådan!

Tyckte att den verkade väldigt välbyggd och mer ombonad, en riktig utveckling dom gjort på kort tid!
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Min tredje cee´d

10
Är oxå inne på min 3:e :)
Första var en grå 07:a, sen en vit 11:a, och säger som dig Peter...ALDRIG mer vit bil!!!
Nu sitter jag i en röd årsmodell -13.
På 11:an och nuvarande hade/har jag dieselvärmare, oslagbart! Speciellt bra när man har hund oxå.

Sjukt nöjd, enda jag har att anmärka på är helljuset, men det är konverterat till 55w xenon nu.
Den vita hade jag extraljus på, men tycker fronten på nya är för snygg för det :)

Sen har sambon en Picanto Sport -12, helt otroligt hur rolig den är att köra trots att det bara
är 86 hk!! :o :D

Picanton är tyvärr bensinare, den skulle ej komma med diesel tydligen :?: :!: :|
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"