Gasar-Magnus skrev:Attila skrev:Statoil europadiesel+ förnybart 7% ger lägre förbrukning mer partiklar/utsläpp innehåller fossil diesel "Begränsat parti"
Statoil diesel+ förnybart 22% minskad klimatpåverkan året runt bruk innehåller syntetisk biodiesel 15%
Jet & St1 förnybart 5% Vanlig svensk Mk1 diesel med liten tillsats av förnybart innehåller fossil diesel
Preem Evolution förnybart 30% minskad klimatpåverkan Svensk tillverkad innehåller 30% restprodukter från skogsindustrin tallolja 23%
OKQ8 Diesel Bio+ förnybart 27% minskad klimatpåverkan året runt bruk innehåller syntetisk biodiesel 15%
Shell Citydiesel förnybart 5% Vanlig svensk Mk1 diesel med liten tillsats av förnybart innehåller fossil diesel
Från Teknikens världs senaste test 13 Sept 2012
Och det där är mest försäljnings skitsnack; det finns två sorters diesel:
Svensk MK1 Diesel och "europadiesel" (EN590) sen labbar bolagen med mindre mängder tillsatser inom resp norm, dock är mängden tillsatser så liten att bränslet fortfarande uppfyller resp. specifikation....
Mest "tröjor och dekaler" alltså
Tycker det är ett steg i rätt riktning att försöka använda så lite fosila bränslen som möjligt. Sen om det ska ge 30% mindre klimatpåverkan tror jag som jag vill på. Vägen att gå är enligt mig att sänka förbrukningen av olja genom att aningen få snålare bilar eller bilar som man kan tanka annat i tex "skräp" från slakterier samt skogsbruk.
Kia Soul 1.6 CRDI EX Komfort - 2012, White No. 1