http://www.konsumentverket.se/Svar-fran ... antitiden/
Där är deras tolkning. Om man läser 21 § så är det klassat som en felaktig vara
Lackgarantin då specifikt.21 a § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).
Vad "väsentlig olägenhet" är, är ju luddigt, men som sagt deras tolkning ovar tyder på att bli av med bil är en sådan.26$ Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne.
För övrigt så vägrar även Kia Stockhom att ge lånebil! Har tyvärr inte servicehäftet tillgängligt, men de refererar till det iaf. "De exakta lånebilsreglerna framgår av bilens servicehäfte"
Och, mer praktiskt, vad gör man om Kia inte följer KKL? Jag har tyvärr alltid upplevt lagen som luddig, och oerhört enkel för företag att smita undan.