Annons

Urladdat batteri pga kvarglömd laddare i cigg-uttag?

1
Glömde kvar en 12V-laddare i cigg-uttaget. Bilen stod sedan i över två veckor. När den skulle startas idag var batteriet helt dött.

Tre saker förvirrar mig:
* Matar den spänning till cigg-uttaget även när tändningen är avslagen?
* Jag tror bilen har låsts upp av sig sjäkv (!?). Jag märkte att batteriet var dött först när jag slog på tändningen. Jag låste inte upp bilen med nyckel i dörren. Centrallåset fungerade inte när batteriet var helt urladdat (då den inte gick att låsa). Det är iofs ingen omöjlighet att jag glömt låsa bilen (...jag glömde ju trots allt laddaren i cig-uttaget), men jag är extremt noga med att kontrollera att den är låst. Det låter ju extremt lustigt att centrallåset skulle låsa upp sig om batteriet kopplas bort eller dör.
* Den kvarglömda laddaren var en 12V till 5V USB utan något inkopplat i sig. Är det verkligen skäligt att en sådan liten fjutt drar ut hela batteriet på ca 14 dagar (hade precis innan kört en sträcka på 30 mil non-stop)? Batteriet på bilen var urladdat när jag köpte den ny (stått i bilhall ett tag, så inget jag bekymrade mig över vid köp). Inga problem under de första 170 milen med dålig kräm i batteriet, men detta får mig ju att fundera på batteriets skick.
Annons
Skriv svar

Återgå till "Problem"