Annons

Serviceintervall?

1
Hej,

Jag undrar om det är någon som vet hur lång tid det kan diffa på service intervallet? Service skall ju göras vissa mil eller med ett års mellanrum. Vet att det finns +- vad gäller mil men hur många dagar +- kan man ha på ettårs intervallet? Måste den tex göras 13 månader efter senaste servicedatumet eller hur lång tid har man på sig? Anledningen till att jag frågar är ju att Kia kan vara lite griniga med 7års garantin om man inte har skött servicen på ett korrekt sätt.

//K
Annons

Re: Serviceintervall?

5
Det visade sig att det var två månader så jag klarade mig!!

"För att nybilsgarantin ska gälla så måste all service utföras av auktoriserade Kia-verkstäder under hela garantitiden dvs från första servicetillfället. I annat fall så gäller 3 års nybilsgaranti med obegränsad körsträcka förutsatt att service utföras fackmannamässigt enligt Kias serviceprogram. Service ska utföras enligt det som först inträffar, körsträckan eller årligen.
Maximal överträdelse i tid och körsträcka är 2 månader respektive 200 mil. Överträds dessa marginaler upphör garantin att gälla. Klicka här för att läsa om Kia Premium Service."

Re: Serviceintervall?

7
Någon som med säkerhet vet vad som gäller när man överskrider servicetiden ?
Man får ju överskrida med 2 månader eller 200 mil.
Men det framgår ingenstans hur man räknar dessa 2 månader.
Är det 14 månader från datumet när förra servicen gjordes som gäller eller är det
14 månader från det årsdatum bilen köptes och togs i bruk som gäller ?
Det borde ju vara det första alternativet som gäller.
Det framgår inte tydligt på Kias hemsida.

Re: Serviceintervall?

8
kalle2345 skrev:Någon som med säkerhet vet vad som gäller när man överskrider servicetiden ?
Man får ju överskrida med 2 månader eller 200 mil.
Men det framgår ingenstans hur man räknar dessa 2 månader.
Är det 14 månader från datumet när förra servicen gjordes som gäller eller är det
14 månader från det årsdatum bilen köptes och togs i bruk som gäller ?
Det borde ju vara det första alternativet som gäller.
Det framgår inte tydligt på Kias hemsida.
Helt rätt, du har två månader eller 200 mils felmarginal från då senaste servicen gjorts.
Christoffer Svensson
Biva Falun
Telenr: 023-934 28
Email: christoffer.svensson@biva.se

Re: Serviceintervall?

9
Ja jag fick det också bekräftat av Kiaverkstaden igår att det räknas från senaste servicen och inte från årsdatumet då bilen togs ut ny. Det är ju bra. Då kan man göra servicen efter 14 månader varje gång, bra när man kör lite och servicen är dyr. Normalt för att kunna utnyttja 7-års garantin är ju att göra 6 st. servicar. Flyttar man fram det 2 månader varje gång så klarar man sig på 5 servicar, eller hur tänkte jag här nu,, :crazy:
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"