Annons

Stereoproblem

1
Drygt en månad efter jag hade hämtat min Kia Rio av 2012 års modell så började stereon krångla. Först så började displayen blinka som en strobelampa, kort därefter slocknade den (men musiken spelades fortfarande och min iphone laddades). Några mil senare sprakade det till i högtalarna och den tappade kontakten med iphonen. Så nu har jag bara radio, utan display och ingen möjlighet att ladda min telefon via USB eller spela upp musik från den. :(
Någon mer än jag som har råkat ut för stereoproblem?

Kia ska byta ut stereon, men när vet jag inte. Jag hoppas verkligen det blir innan midsommar då jag ska på bilsemester då med flickvännen och vill gärna kunna använda min GPS i iphonen och kunna spela musik (tysk och österrikisk radio is not my thing)!
Annons

Re: Stereoproblem

2
Idag kontaktade jag min ÅF för att fråga hur det gick med stereobytet. Det visar sig att Kia ifrågasätter huruvida stereon verkligen är trasig och har stoppat leveransen av utbytesenheten! :shock: Min ÅF hade mailat Kia 2012-05-28 men ännu inte fått svar, hade även inte fått något besked huruvida min radio kommer bytas ut när han ringde dem igår. Jaha. Jag vill ha en radio, vad är skälig tid för att få något fixat? Den 30/4 gick den sönder, den 15/5 var den inne på verkstad och där konstaterades det att radion var trasig och behövdes bytas. Idag är den den 13/6 och jag har ingen aning om när radion kommer. Det är trist att pendla till jobbet (14 mil/dag) utan radio.

Re: Stereoproblem

3
Trist historia, verkar som att något brister i kommunikationen mellan ÅF och Kia. Kan du inte försöka kontakta Kia själv?

PS. Är det så smart att använda en iPhone som GPS i Österrike? Kan bli dyr räkning om du inte tänker dig för!
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Re: Stereoproblem

4
Ringer jag KIA själv så kommer jag aldrig fram, antingen är det upptaget eller så svarar ingen. Hela historien börjar kännas B!

Döm då till min förvåning hur stereon började fungera idag när jag svängde vänster i lite för hög hastighet. En stund senare svängde jag höger och då försvann stereon igen. Ska prata med min ÅF imorgon.

iPhone i österrike blir dyrt ja. Men med Navigon kan man sätta telefonen i flight mode och fortfarande dra nytta av GPS. Dock får jag ingen trafikinfo och jag får hålla mig till rutten. Fungerade sist jag var utomlands, även om det kan bli lite problem med alla tunnlar. :roll:

Re: Stereoproblem

5
Joka85 skrev:Ringer jag KIA själv så kommer jag aldrig fram, antingen är det upptaget eller så svarar ingen. Hela historien börjar kännas B!

Döm då till min förvåning hur stereon började fungera idag när jag svängde vänster i lite för hög hastighet. En stund senare svängde jag höger och då försvann stereon igen. Ska prata med min ÅF imorgon.

iPhone i österrike blir dyrt ja. Men med Navigon kan man sätta telefonen i flight mode och fortfarande dra nytta av GPS. Dock får jag ingen trafikinfo och jag får hålla mig till rutten. Fungerade sist jag var utomlands, även om det kan bli lite problem med alla tunnlar. :roll:
Jag brukar använda "Skobbler" i utlandet. Grundprogrammet kostar 15 kr. Sedan kostar kartorna om man vill ha dem nerladdade på mobilen, annars inte. De köper man innifrån appen. Så detta program går offline med kartorna i mobilen.
Använde det på Cypern för någon månad sedan och det funkade väldigt bra, röst på engelska.

ang ladda din iPhone så finns det väldigt billiga laddare till cigg-uttaget. Den bästa är Belkin, http://www.dustinhome.se/product/501054 ... nkl-kabel/ som kan sitta i cigg-uttaget hela tiden p.g.a. dess låga profil, så använder man originalsladden. Passar även, i mitt fall, frugans SonyEricsson och det mesta som laddas via usb som kräver ca. 5V.
Själv köpte jag TomTom car kit. Vilket gör att man får 12 satelliters mottagning istället för de fyra som är i luren. Dessutom högtalare i hållaren så man hör anvisningarna bättre. En sugpropp som inte lossnar.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
OT: med tanke på dina inlägg om fel på bilen
Blinkersen på spegeln var ju ren jäkla otur. Däcken är ju Hankooks fel.
Så då är det radion, egentligen, som är ett specifikt "Kiafel".
Söker du i forumet på mina inlägg och en kia ceed 2007 så ser du vad jag varit ute för.
I grunden gillade jag bilen, men att bli kompis med verkstadschefen p.g.a. av våra täta kontakter var iofs trevligt, men inte gällande bilen.
Vad jag kommer ihåg nu:
rost på bakluckan vid nederkant på rutramen.
Rost vid bromsljuset i överkant på bakrutan.
Rost på bägge bakdörrarnas rutram på överkant
Diverse klonkande från underredet byttes detaljer i alla fyra hörnen
Blästring på sidorna. Tror t.o.m. att jag var en av de första som rapporterade detta försommaren -08
Sedan var det en massa mer jag inte kommer ihåg.
Trots det blev det Kia igen och denna har varit helt felfri, förutom antisladdgivaren som byttes.
Allt utom tak och motorhuv lackades om, bara detta tog tre veckor. Fick aldrig lånebil trots att bilen sammanlagt var ett par månader på verkstad...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Stereoproblem

6
Nu är jag hemma! Resan gick perfekt, bilen drog 0.54 med full-last (4 vuxna, takbox, + packning). Vilket är grymt bra. Dock trist att inte ha en stereo...

Ringde min ÅF igår för att se hur läget var med mitt ärende. De skulle ringa upp mig senare på dagen, men det har inte skett än.

Idag åkte jag till en annan Kia ÅF och berättade om mina problem. De ringde Kia och Kia kunde inte ens hitta något som helst ärende på min bil, inget fanns registrerat! Givetvis skulle radion bytas ut, ingen tvekan. En enhet ska vara verkstaden tillhanda innan veckan är slut.

Så frågan är nu...vad har min ÅF sysslat med? Har de ens kontaktat Kia? :shock:
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"