Annons

KIA RIO - Halvljusautomatik samt usb-kabel

1
Hej!

Plockade idag ut min nya bil, en Kia Rio 2012. En fantastiskt fin bil!

Har dock några frågor som ni andra kia-ägare kanske har kunskap om.

Fråga 1:

Finns det någon knapp eller liknande för att få halvljusautomatiken att fungera? Just nu måste jag själv stänga av/sätta på halvljus när jag startar bilen...

Fråga 2:

Jag har sett att många pratar om en specialkabel till kia-bilarna där det är ett uttag till telefonen och på andra sidan är det uttag för både aux och usbingången. Idag provade jag med min vanliga iphoneladdare som jag har hemma, dvs att jag endast kopplade in sladden i telefonen och usb-ingången, och det fungerade utan problem? Finns det någon särskild anledning till att man ska köpa en sådan specialkabel? Jag har iofs endast testat spela upp musik från spotify, det går bara att höja/sänka volym men inte byta låtar.

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,
Cavieres
Annons

KIA RIO - Halvljusautomatik samt usb-kabel

3
Lysena står även på ca 30 sekunder om du har ljusvredet på "lampsymbolen". Antagligen har du inte väntat så länge och testat :-)?
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: KIA RIO - Halvljusautomatik samt usb-kabel

4
Kabeln skall du ha fått med vid köpet!! Kolla handskfacket, :thumbup: Jag har dock inte provat min då jag tycker det funkar grymt bra med Blåtand!! Hur lätt som hellst!! Bara parkoppla!
Jag kan inte heller byta låt på ratten, bara sköta volymen! Det verkar som att dom som har den uppgraderade stereon med Navi och Backkamera kan byta låt också! Men va fan! I-landsproblem :crazy:

Vad gäller lysena! Jag fick också lära mig nåt nytt i och med köpet av ny bil! Att det är nya lagar på vad för lysen man ska ha när och var! Om du har en auto markering på vredet som föregående skriver så sätt vredet där så löser bilen själv vilka ljus som ska användas :thumbup: när det är ljust ute så lyser typ bara varselljus fram och inget bak sen ändrar den sig automatiskt när den tycker det behövs!!! :clap:
2012 Sportage 1,7 Crdi EX Komfort

Re: KIA RIO - Halvljusautomatik samt usb-kabel

5
Ack så dum man kan vara. Givetvis var det jag som hade dåligt tålamod när det gällde lysena. Efter en liten stund så slocknar lysena automatiskt, alt om jag låser bilen med två knapptryckningar så släcks de direkt, nu vet man det iaf! :)

Jag hade ingen kabel i handsfacket, och tyvärr så har jag bara komfortpaketet på min, så jag har inte blåtand, man måste ha komfort+ på kia rio för att få blåtand. Men som sagt, min vanliga iphoneladdare fungerar i min bil än sålänge, så jag fattar inte riktigt varför man ska ha en kabel som BÅDE kopplas in i aux- och usb-ingången när det fungerar att spela upp musik endast via usb-ingången?

KIA RIO - Halvljusautomatik samt usb-kabel

6
Cavieres skrev:Ack så dum man kan vara. Givetvis var det jag som hade dåligt tålamod när det gällde lysena. Efter en liten stund så slocknar lysena automatiskt, alt om jag låser bilen med två knapptryckningar så släcks de direkt, nu vet man det iaf! :)

Jag hade ingen kabel i handsfacket, och tyvärr så har jag bara komfortpaketet på min, så jag har inte blåtand, man måste ha komfort+ på kia rio för att få blåtand. Men som sagt, min vanliga iphoneladdare fungerar i min bil än sålänge, så jag fattar inte riktigt varför man ska ha en kabel som BÅDE kopplas in i aux- och usb-ingången när det fungerar att spela upp musik endast via usb-ingången?
jag har blåtand på min sportage men jag sätter alltid i min iPhone i usb sladden för då är den mer exakt med låt längd i navigatorn + den blir laddad.
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.

Re: KIA RIO - Halvljusautomatik samt usb-kabel

7
I min Kia Rio med komfort-paket låg kabeln i bagageluckan, tillsammans med lastnätet. Dock med kabeln får man inte låtinfo och rattkontrollerna fungerar inte. Så började rota i detta och kom fram till:

I den amerikanska manualen för Kia Rio står det såhär (se bild):
Bild
"The Kia Ipod Power Cable is needed in order to operate an Ipod with the audio buttons on the Audio System. The PC Cable provided by Apple may cause malfunctions and should not be used for Kia Vehicles.

Så ja, specialkabel är det som gäller. Jag har kört med specialkabel men efter 28 dagar la stereon av, nu fungerar radio men displayen är svart och USB-uttaget fungerar ej. Ska lämna in bilen på Kia nästa vecka, får se vad dem säger...

Re: KIA RIO - Halvljusautomatik samt usb-kabel

8
TobbeP skrev:Vad gäller lysena! Jag fick också lära mig nåt nytt i och med köpet av ny bil! Att det är nya lagar på vad för lysen man ska ha när och var! Om du har en auto markering på vredet som föregående skriver så sätt vredet där så löser bilen själv vilka ljus som ska användas :thumbup: när det är ljust ute så lyser typ bara varselljus fram och inget bak sen ändrar den sig automatiskt när den tycker det behövs!!! :clap:
Var hittar man den lagtexten om belysning? :?: Jag har kollat transportstyrelsens hemsida utan resultat. :(
Roger

Re: KIA RIO - Halvljusautomatik samt usb-kabel

10
Där hittade jag inget om att man inte behöver bakljus. Däremot står det i Trafikförordningen (1998:1276).

"Belysning vid färd på väg

68 § Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.
Vid färd på väg med ett motordrivet fordon som har utrustats med strålkastare för färd ska dessa vara tända även om de inte är föreskrivna för fordonet............ "


Frågan är då om diodlisten fram är "föreskrivna varsellyktor".
Roger
Skriv svar

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"