Annons

En del fel

1
Köpte min Pro_Cee´d-08 i somras. Sedan dess har den gått skytteltrafik mellan hemmet och verkstaden. Så pass att en verkstad i Sthlm nu inte vill ta in bilen mht alla fel. Bilen har gått 5200 mil varav 600 i min ågo.

Under den tiden jag haft den har esp-lampan lyst vilket föranledde byte av abs-krans, airbaglampan lyste vilket föranledde att bilen var tre gånger på verkstaden och därtill under långa perioder. Byte kablage, centraldon och till sist stolsrygg. I samband med detta svetsades takets "vibrationshämmare" fast igen mht att den släppt och därför konstant vibrerade vid 2000rpm :)

Pga rost så byttes bakluckan. Därefter fick bilen åka in igen eftersom spolarslangen klämts sönder och panelen på bakluckan monterats fel och därför lossnade.

Tidigt anmärkte jag på att den lät konstigt från grenrör/turbo vilket verkstaden inte hittade något fel på. När ljudet eskalerade lämnade jag in bilen igen varpå verkstaden konstaterade att något lät men att man inte kunde höra varifrån eftersom remskivorna till multiremmen rostat och lät. Ny tid för byte av dessa bokades in.

När jag själv skulle montera motorvärmare och monterade ned kåpan under motor var denna våt av motorolja. Läckaget fann jag vid högflödespumpen vilket jag ifrågasatte hur verkstaden kunde missat. Verkstaden ifrågasatte då om bilen verkligen läckte olja eller om det var jag som var kinkig. Verkstaden bytte remskivor varefter jag bytte verkstad.

Bilen lämnades sedan in till ny verkstad. Denna konstaterade läckaget samt att oljuden kom från turbon som nu i mellandagarna byttes tillsammans med alla packningar grenrör-turbo-downpipe. Jag kan konstatera att turbobytet behövts eftersom bilen nu svarar bättre på gaspådrag men att oljudet kvarstår.

Vid det flesta tillfällen jag haft bilen inlämnad har jag velat ha paneler fastsatta och vibrationsljud åtgärdade. Bilen är endast servad och skruvad av KIA och jag ifrågasätter starkt oljud pga att det saknas klips, skruvar samt att saker är dåligt fastsatta. Några oljud har försvunnit men övriga och inte obetydliga kvarstår.

Huruvida jag kommer att vara nöjd med mitt KIA-köp kvarstår att se. Bilen är ju trevlig och pigg och alldeles lagom för en person som de senaste åren skruvat egna bilar med alldeles för mycket effekt. Kvalitén och engagemanget från KIA har dock gjort att vi alltmer ofta åker kollektivt. Så miljövänlig är den allt.
Annons

Re: En del fel

2
Snacka om att du hittat ett måndags-ex. Fan va trist det är när det blir så. Tänk på att du vid garantireparationer har rätt till lånebil enligt svensk konsumenträtt.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: En del fel

3
Visst är det trist. Speciellt eftersom Kiaköpet till stor del grundades på att jag ville slippa meka och istället ha ett bekymmersfritt bilägande. Vad som är ännu mer synd är att jag, som hobbymekaniker blir tvungen att hitta felen som, vid en riktig felsökning, skulle hittats av den auktoriserade verkstaden. Min gissning är att Kia betalar verkstaden för dåligt för felsökning vid garantifel. Det innebär för min del att felen inte utreds eller åtgärdas. Så som konsument kan man ju fråga sig hur mycket garantin är värd. Visst har garantiåtagandena kostat dem med ny lucka, alla backjobb, ny turbo osv. jg skall

Menmen, jag skall felsöka själv om ett par veckor. Därefter tas beslut huruvida den får gå tillbaka.

Re: En del fel

4
Fattar inte varför de ska ha så jävla svårt med att åtgärda fel, KIA går ju bra, och de skryter om det sveriges mest köpta bil osv. Hatar och föraktar girighet. Är det ett fel så är det, skall inte vara massa debatt om att åtgärda.
[i][b][color=#008000]eco [/color][color=#404040]ceed sw -10:a[/color][/b][/i]

Re: En del fel

5
Tillägg till listan. Idag körde jag bilen för första gången i minusgrader. Vid kraftiga svängar så ljöd ljudsignalen för bältesvarningen. Kanske det är jag som är kinkig men jag hade hoppats slippa fler fel.

Re: En del fel

6
Usch och åter usch... Att kalla denna bil ett måndags ex är ju till att vara generös. Jag skulle kalla den en misslyckad prototyp. Verkligen inte alls roligt att läsa att du har så pass mycket problem med din bil.

Ingen större tröst men Gott nytt år iaf.

Återkom gärna med vidare information om hur det går för dig med bilen.

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

Re: En del fel

7
Hej Morgan,

Gott nytt år själv!

Måndagsex är det tyvärr någon som tillverkat, de blev inte bara så. En seriös aktör tar enligt min mening ansvar för sina fel, åtgärdar dem eller på annat sätt avhjälper dem. To be continued är jag rädd.

Gott nytt!

Re: En del fel

8
"Been there, done that". Hade en Ceed -07 innan som var på verkstad mer än en gång i månaden. Blästringsskador, rost på bakre rutramarna, rost vid bakrutetorkaren och vid det översta bromsljuset. Bytte en massa stag i fram- och bakvagn. Datorn krånglade, var riktigt less på allt som stavades "Kia". När vi sedan bytte så insisterade frugan på en Kia igen och jag gav med mig. Den vi har sedan 23/3, en Ceed SW -12 är än så länge helt felfri. Hoppas det löser sig med din bil.e
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: En del fel

9
Hej
Hoppas det löser sig för dig med dina problem med bilen. Känner inte alls igen mig i din beskrivning om hur KIA bemöter sina kunder vare sig det gäller när man köper bil eller när man servar bilen på verkstad.

Är nu inne på min andra Sportage. Köpte min första 2005 och bytte till en ny 2011. Jag har inte haft något fel på min första som gick 9000 mil eller min nuvarande som gått 1600 mil. Bemötandet av vekstadspersonalen på Förenade Bil i Göteborg är mycket proffsig . Man får SMS när man skall in och ett SMS efteråt där de frågar efter synpnkter och frågor om det är något som kan förbättras eller förändras.

Alla problem går att lösa.

Gott nytt år

Bertil
Casa White Kia Sportage 2011 2.0 CRDi AWD , manuell
Skriv svar

Återgå till "Problem"