Annons

Vem vill ha höjd dieselskatt med 2,50/liter??

1
Europas bilister och transportindustri bör ställa in sig på att priset på diesel kan komma att stiga rejält framöver, åtminstone om EU-kommissionen får som den vill.
I en rapport som har presenteras och som den tyska tidningen Frankfurter Allgemeine läst, föreslår kommissionären med ansvar för skattefrågor Algirdas Semeta att skatten på diesel höjs rejält. Enligt förslaget ska alla drivmedel som används inom EU beskattas efter hur mycket energi de innehåller och eftersom diesel är mer energirikt än bensin, blir även skatten högre. Idag beskattas diesel lägre än bensin.
Om förslaget går igenom kommer diesel i framtiden ha en skattesats som ligger 17 procent högre än bensinskatten.
I Tyskland har nyheten väckt stor uppmärskamhet, inte minst eftersom många tyska bilar är dieseldrivna. Tidningen der Spiegel räknade snabbt ut att om höjningen går igenom innebär det att dieselpriset stiger med 28 cent per liter, eller strax över 2,50 kronor.

Enligt tyska medieuppgifter står de skandinaviska länderna bakom förslaget, samtidigt finns det andra länder som motsätter sig en höjning. :thumbdown: :thumbdown:

Skall vi bara sitta tysta och vänta eller.......?????
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007
Annons

Re: Vem vill ha höjd dieselskatt med 2,50/liter??

2
Jag tycker ju i grunden att det är rätt att alla bränslen beskattas på samma sätt. Om skatten för bensin och diesel endast beräknas efter energiinnehåll kommer det fortfarande att vara billigare att köra med en dieselbil då dieselmotorn har en mycket högre effektivitet. Skulle det sen komma bättre bensinmotorer så vore det ju dumt att subventionera dieseln och på så sätt hindra teknikutvecklingen. Man ska även tänka på att idag så har raffinaderierna en mycket högre marginal på diesel jämfört med bensin. Om skatten skulle bli samma för de olika bränslena skulle även förtjänstmarginalen utjämnas och därför skulle inte prisskillnaden bli riktigt så stor som om man jämför dem idag. Att man har större marginaler på diesel beror helt enkelt på att den är skattesubventionerad idag.

att beskatta efter energiinnehåll låter ju som en utmärkt lösning på ett svårt problem. Jag ser ingen orsak till varför bränslen ska beskattas olika bara för att de har olika namn. Detta förutsatt att det gäller alla bränslen och inte bara diesel och bensin avsett för fordonsbruk utan även högsvavlig diesel för båttrafik som idag är nästan helt skattebefriat. Detsamma gäller ju eldningsolja, m.m. Det förutsätter ju även att fordonsskatten räknas på samma sätt oavsett bränsle.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Vem vill ha höjd dieselskatt med 2,50/liter??

3
Tillägg:
Angående dieseln så skulle ju även vår MK1 diesel i samband med detta försvinna då den europeiska standarden skulle bli betydligt billigare då den har lägre produktionskostnad.

Jag tror följande skulle hända vid ett byte till energiberoende skatteuttag för bränslen:
Vi skulle gå över till en diesel vars produktionskostnad är 40 öre per liter billigare än den vi har idag.
Förtjänstmarginalerna skulle utjämnas mellan bränsletyperna vilket skulle leda till att priset sjunker ytterligare kanske 50 öre.
Prisskillnaden mellan bensin och diesel skulle då bli ca 1,4 kr inklusive moms.
Om vi räknar att bensinen då kostar 14kr och dieseln 15,4 kr så blir det ändå ca 10 öre per kilometer billigare att köra på diesel jämfört med bensin då en dieselmotor i genomsnitt drar 30% mindre bränsle än en motsvarande bensinmotor.

Räknar vi då med att fordonsskatten beräknas på samma sätt för bensin som diesel gör detta ytterligare några hundralappar per år till dieselns fördel.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Skriv svar

Återgå till "Ordet är fritt"