Annons

Vad bör jag förvänta mig

1
Tjenixen på kvällskvisten......

Jo jag för iväg till min återförsäljare i somras och visade upp dem
då jag ville reklamera mitt bromsljus med spricka i runt skruven, samt
lacksläpp på bakluckan vid rutan, då även rostbildning påbörjades.

Nu sent som i förra helgen fick jag påminnelse på mobilen om att jag skulle befinna
på måndagen 12:e september för verkstadsbesök.
Vilket? Jag hade inte bokat någonting...
Så jag ringde upp och de beklagade sig, och de kunde inte ge mig någon tid då inget var klart, och
allt verkade bara virrigt..
Men jag frågade dock om hur lång ett sådan verkstadsbesök tar (lackning av backlucka mm. samt bromsljusbyte)
Då svarade de 4 dagar normalt.
Och de kunde EJ ge någon Lånebil, de sade till mig om när jag väl får höra av dem så får jag själv kontakta Kia om
en ev. hyrbil...

Då till saken, skall jag verkligen inte kunna kräva en Lånebil utav företaget jag köpte bilen, då den
i sin tur hade lacksläppskadan med rostfläcken på då jag köpte den? Var ruggigt kasst snöoväder då jag
hämtade den, så såg detta 2 dagar efter jag hämtat den, och åkte bums dit och visa upp den, det blev dock
bortglömt av dem.

Köper man en ny vara med fel, så borde de stå för bil?

Sedan så har de krånglat sedan dag 1, då jag fick vänta extra länge, då de hade slarvat bort beställning
på min 1:a bil, och inte hade någon förklaring till detta.
Tyvärr har jag 3st värdekuponger med Service att utföra på Hedin, men sedan skall jag
försöka hålla mig så långt borta som möjligt.

Kanske jag borde höra av mig till KIA om jag inte får min lånebil?

Trevlig kväll!
Senast redigerad av toni den 01 dec 2011, 13:18, redigerad totalt 1 gånger.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11
Annons

Re: Vad bör jag förvänta mig

2
Jag var av med min (förra) Kia Ceed för lackjobb och lite annat i 11 arbetsdagar alltså 15 dagar. Lackning av allt utom tak och motorhuv. Jag fick heller ingen lånebil, frågade och de hade ingen att låna ut, så vi fick "köpa läget".

Du kanske pendlar och lämnar och hämtar ungar m.m. vi klarade oss på cykel. Tror lånebil är mer "goodwill" från de firmor som lånar ut en bil, än något man kan begära/kräva. När jag hade en citroen med ruggigt många garantiåtgärder så fick jag alltid lånebil, fick betala schablon på de mil jag kört för bränslet.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Vad bör jag förvänta mig

3
Ronnie skrev:Jag var av med min (förra) Kia Ceed för lackjobb och lite annat i 11 arbetsdagar alltså 15 dagar. Lackning av allt utom tak och motorhuv. Jag fick heller ingen lånebil, frågade och de hade ingen att låna ut, så vi fick "köpa läget".

Du kanske pendlar och lämnar och hämtar ungar m.m. vi klarade oss på cykel. Tror lånebil är mer "goodwill" från de firmor som lånar ut en bil, än något man kan begära/kräva. När jag hade en citroen med ruggigt många garantiåtgärder så fick jag alltid lånebil, fick betala schablon på de mil jag kört för bränslet.
Tack för svar Ronnie.
Jo med tanke på att jag är i stort behov av bilen så måste jag nästan
ha den tyvärr. 15 Dagar? shit det hoppas jag verkligen själv inte på men man vet juh aldrig
med sådant tyvärr.

Tycker nog att de borde stå för lånebil med tanke på att man köpt en bil med redan existerande fel på
samt att de har skött allting extremt oproffsigt.

Men men, kommer hota med tidningen mm. om de vägrar, så det kommer bli spännande ;)
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Vad bör jag förvänta mig

4
Min bil behövde lackas om ganska mycket. Med tanke på ett perfekt resultat var det nog bra att de inte stressade.

Jag skulle föreslå att inte hota om denna firma är den du i framtiden kommer att anlita för din service på Kian.

Snacka snällt, fråga om de har en gammal inbytesbil de inte ställt av eller liknande. Men jag förstår hur du tänker, det är ju ett ursprungsfel och då känns det som man borde ha lånebil.

Har du däremot en annan verkstad/försäljare du går till och aldrig besöker dessa något mer så kan du kanske hota med tidningen. Lycka till. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Vad bör jag förvänta mig

5
Enligt konsumentverkat har man man rätt mycket rättigheter om man lämnar in en bil för garantireparation.
Fråga: Jag har lämnat in min bil på reparation. Garantin för bilen gäller fortfarande. Har jag rätt att få lånebil?
Svar: Eftersom bilen har en gällande garanti ska säljaren åtgärda felen utan kostnad och olägenhet för dig. Detta innebär att du inte ska få några extra utgifter eller besvär med anledning av att din bil repareras. Säljaren är därför skyldig att tillhandahålla en ersättningsbil alternativt att säljaren står för din kostnad för en hyrbil den tid som din egen bil repareras. Du har rätt till en likvärdig bil.
Källa: http://www.konsumentverket.se/Svar-fran ... antitiden/

Men samtidigt står där om du tar en titt i garantideklarationen/boken du godkände när du köpte din Kia att Kia ej tillhandahåller lånebil vid garantiärenden.

Förhoppningsvis vill de ha bilen så länge för att de vill göra ett bra jobb och jag kan köpa det istället för som det gick för mig där jag haft bilen inne 4ggr för omlackering pga att lackeraren slarvade och hoppades att jag inte skulle se något alternativt bry mig. Har haft inne bilen på lackering total 1 månad varav 2 veckor jag har fått billig eller gratis lånebil men då av verkstaden pga att lackeraren hade slarvat. Om det är en kundvänlig bilverkstad så kan man ibland förhandla till sig om inte gratis så billigare lånebil.
kia optima sw gt line 2017

Re: Vad bör jag förvänta mig

6
En liten uppföljning på detta:

Jag lämnade in min bil för ca: 2 veckorsen, och jag fick ingen lånebil
men jag fick bara bita i det sura äpplet, och svära mig över kassa garantiavtal och
0 goodwill, men men så är verkligheten ibland.

Hämtade ut min bil förra veckan, blev lovad personligen att det skulle ta _max_ 4 dagar, tog 9, så
där var jag inte jättenöjd, och inte blev man gladare när man såg att lackverkstaden hade slarvat.
1 lite grövre dammkorn under lackfärgen, och en liten uppfläkt bit (från plåten), såg värre ut
nu än innan.

Man har juh läst lite både här och många andra ställen om lackverkstädernas dåligt utförda arbeten
nuförtiden, men man tror ändå att man själv skall ha bättre tur.

Nu fick jag dock efter direkta och korta krav av mig en lånebil till mitt nästa besök för omlackering
för 2:a gången, skall dit på måndag 5/12, så förhoppningsvis blir det ett bättre jobb denna gång.

Annars får man se till att kräva att de sätter dit en ny baklucka.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Vad bör jag förvänta mig

7
obetsak skrev:Men samtidigt står där om du tar en titt i garantideklarationen/boken du godkände när du köpte din Kia att Kia ej tillhandahåller lånebil vid garantiärenden.
Som tur är så kan KKL aldrig avtalas bort i Sverige. Det skulle bli en väldigt tandlös lag isåfall.
Avtalsvillkor som avviker från lagen
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.
Kia Ceed Crdi SW Komfort -11
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"