Annons

Farthållaren

1
Hej

Idag hände det en märklig grej som kanske fler av er har upplevt.
På motorvägen cirka 15 minuter efter start, allt varmt och inkört så ville inte farthållaren gå igång.

Knappen på ratten för att aktivera farthållaren fungerade, däremot inte "behåll nuvarande fart"-knappen... ja ni vet vad jag menar.

Jag testade att stänga av bilen och låta den vila 10 sekunder, startade och försökte sätta en ny farthållning, samma fel.
Jag blev lite förbannat och stängade av bilen ännu en gång vid nästa rödlyse, nu hade jag den avstängd i 30 sekunder.
Efter start så fungerade allt igen.

Varför?
Fler med samma upplevelse?
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Komfort EcoDynamics, Cassa White, 128 hk
Annons

Re: Farthållaren

2
Jag hade en Saab 9-3 02:a innan jag bytte till min Ceed och Saab:en hade samma problem.

Eftersom jag pendlar så tycker jag att det är bekvämt med farthållaren och den används varje dag men en dag så ville inte funktionen att sätta farten fungera. Eftersom jag har 7 mil till jobbet så har man ju lite tid på sig att prova så av ren nyfikenhet så brukade man pröva några mil senare och den funkade helt plötsligt.

Med ny bil så kändes det skönt att bli av med sådana fel, men nu har jag fått det 2 gånger på Ceed:en också. Jag behöver aldrig stänga av den eller så utan några mil senare så funkar den bara som om inget hade hänt.
KIΛ Cee'd SW 1,6 CRDI EX ECO Komfort 2011

Re: Farthållaren

5
Ett relativt vanligt problem som finns beskrivet och kommenterat i flera trådar. Sök här på forumet så finner du mer information.

Har själv haft samma problem de första 1000 milen. Verkstaden kände väl till problemet, men hade svårt att felsöka då felet är svårt att framkalla på kommando. Ingen åtgärd gjordes, problemet blev mindre och mindre frekvent och de senaste 5000 milen har farthållaren fungerat som den ska.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

Re: Farthållaren

6
pope skrev:Har bytt kontakten 2 gånger.
Tänk på att du måste bromsa 1 gång sedan du startat för att den ska fungera.
Bra tips, det visste jag inte, ska testa om det uppkommer igen! :)
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Komfort EcoDynamics, Cassa White, 128 hk

Re: Farthållaren

7
Jag bumpar den här tråden. Jag har hade samma problem i början när jag köpte min 09:a men det försvann efter ett veckor. Däremot har jag nu väldigt väldigt ofta problemet att när jag har farthållaren igång och bilen kör på en hastighet och jag vill gasa med knappen så stängs cruise-läget av, dvs precis som om man tryckt på 0-knappen. Den börjar gasa men efter en halv sekund så händer det. Det blir väldigt ryckig körning och är ganska frustrerande. Aktiverar jag den igen och börjar gasa på nytt så kan det hända igen. Samma sak är om jag vill sänka hastigheten.

Någon annan som varit ute för det?

Re: Farthållaren

8
Martin skrev:Jag bumpar den här tråden. Jag har hade samma problem i början när jag köpte min 09:a men det försvann efter ett veckor. Däremot har jag nu väldigt väldigt ofta problemet att när jag har farthållaren igång och bilen kör på en hastighet och jag vill gasa med knappen så stängs cruise-läget av, dvs precis som om man tryckt på 0-knappen. Den börjar gasa men efter en halv sekund så händer det. Det blir väldigt ryckig körning och är ganska frustrerande. Aktiverar jag den igen och börjar gasa på nytt så kan det hända igen. Samma sak är om jag vill sänka hastigheten.

Någon annan som varit ute för det?

jepp har samma "problem" som dig, känns som man måste hålla in knappen en halv sekund längre för att den skall ta.
Audi A4 Avant -08 diesel 2.0l
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld
Skriv svar

Återgå till "Problem"