Annons

Ljusramp

1
Hej alla!
Jag funderar på att montera en ljusramp med 4-5 ljus under reg skylten, kanske byta ut nedre gallret mot ljusen.
Men jag har inte sett någon ceed med det så det är lite svårt att veta om det blir schysst. Det vore nice att hänga på tre riktiga ljus på bilen men det satte frugan stopp för :? . Är det någon som har en bild på ett sådant montage??
Ha det gott.....
Kia cee`d 1,6 crdi SW 2015 Special edition Sand track metallic
Annons

Re: Ljusramp

2
Fråga frugan om du får köpa bosch compass och sätta dem på en hållare som man sätter bakom registreringsskylten Compass är ganska små, men med ganska bra ljusflöde. Det finns ju hållare för två eller tre extraljus. Enkelt att montera utan direkt åverkan på bilen... För att se ung. storlek
Bild
Bäst på ljusramper är http://www.extraljus.com/ det går t.o.m. att få med xenon och halgen 100W beroende på hur mycket man tänker lägga på det. Ett av deras argument är att eftersom de tillverkas i Sverige så håller de för vårt klimat. Dessutom finns det reservdelar den dagen man behöver det.
http://www.extraljus.com/produktinforma ... ersonbilar har de sitt galleri, ingen KIA , men du ser hur det ser ut på en del andra modeller.

Själv köpte jag ett par Bosch "lillknick" som jag till nästa år troligtvis ska xenonkonvertera.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Ljusramp

5
MrsDeer skrev:Intressant! Gillar de där man sätter på regskylten. Finns det instruktioner för eldragningen?
Man säter den hållaren bakom skylten. Sedan är det två eller tre fästöron för extraljusen. Själv satte jag min hållare med 8 självgängande plåtskruv. Funkar fint i plastfronten.
Sladdragningen är inte så krånglig. Det svåraste är väl att få ut ström från rätt sladd, den som ger ström när man slår på helljuset. Jag tyckte det var struligt med själva sladdragningen bakom grillen.
Här är en lyxvariant på hållare i rostfritt. http://www.hella.se/Produkter/Montering ... shallare1/ dessa kostar 300kr-400kr
Den jag har är i svartlackad metall och kostade 120 kronor.


Sorry för OT...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Ljusramp

6
Hej!
Tack för snabba tips, det blir till och fundera vidare. kanske ett par xenon ljus på helljuset men då är ju garantin i fara.
Jag ska lämna in bilen för montage av motorvärmare samt kupe uttag på tisdag då ska jag höra med dem ang xenonljus.
Kia cee`d 1,6 crdi SW 2015 Special edition Sand track metallic

Re: Ljusramp

7
Kör med ljusramp från "extraljus.com", 6st x 100W (Ja, jag vet att man det inte är lagligt. Men det är en kalkylerad risk jag tar. Där jag mestadels kör med helljus kan det gå 4-5 mil mellan mötena kvälls och nattetid.)

Har haft min ramp i drygt 1,5 år. Smälter in bra mot bilens övriga utseende tycker jag. Bra ljus för att vara en ljusramp, ger en jämn bred ljusbild. Kan givetvis inte mäta sig med riktiga stora extraljus, men den är helt OK.

Har aldrig haft några problem. Har efter 2 vintrar i mestadels saltslask inte märk av någon rost eller slitage alls på rampen. Är med andra ord väldigt nöjd.

Att montera extraljus är i mitt tycke ett måste, då orginal helljus är ett skämt. Precis som på så många andra moderna bilar.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

Re: Ljusramp

8
Backis skrev:Kör med ljusramp från "extraljus.com", 6st x 100W (Ja, jag vet att man det inte är lagligt. Men det är en kalkylerad risk jag tar. Där jag mestadels kör med helljus kan det gå 4-5 mil mellan mötena kvälls och nattetid.)

Har haft min ramp i drygt 1,5 år. Smälter in bra mot bilens övriga utseende tycker jag. Bra ljus för att vara en ljusramp, ger en jämn bred ljusbild. Kan givetvis inte mäta sig med riktiga stora extraljus, men den är helt OK.

Har aldrig haft några problem. Har efter 2 vintrar i mestadels saltslask inte märk av någon rost eller slitage alls på rampen. Är med andra ord väldigt nöjd.

Att montera extraljus är i mitt tycke ett måste, då orginal helljus är ett skämt. Precis som på så många andra moderna bilar.
Slänger du in en bild på din front med så blir nog TS glad. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Ljusramp

10
Bossebus skrev:Det skulle vara trevligt om du kunde lägga in en bild på bilen..
Mvh Bossebus
Här är en bild på hur min ljusramp ser ut.
DSC_0085.jpg DSC_0085.jpg Visad 3440 gånger 367.65 KiB
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"