Annons

Re: Effektbox till kia ceed

11
cracy skrev:Har hört att bilen kan "loggas" via dator och i efterhand och konstateras att man har haft en effekt box inkopplad vid ett eventuellt motorhaveri!! :?

Kan det stämma , isåfall måste bilen ha ett minne inbyggt som sparar aktuell inställning , Kan det vara så?
Effektbox tillverkare hävdar naturligtvis att det är fel , MEN???

Någon som vet :twisted:
Du kan vara lugn. Det är inget som syns i datorn.
Sorento crdi...
Annons

Re: Effektbox till kia ceed

12
Jag har effektbox från Dieselkraft i min bil.
Enkel inkoppling (ca. 2 min) och justerbar effekt i 11 olika lägen. Min står på högsta.
Med boxen inställd på max åker jag ifrån både Pro Ceed och Ceed Sport med 2,0 liters dieslen.
Vid service och andra verkstadsärenden tar jag bara ut boxen och sätter i den igen när bilen är klar.
Köp en box, du kommer garanterat inte ångra dig. Det blir en helt annan bil med betydligt mer kräm.
2009 Kia Ceed 1,6 CRDI Komfort + Businesspaket

Re: Effektbox till kia ceed

13
Mattias skrev:Jag har effektbox från Dieselkraft i min bil.
Enkel inkoppling (ca. 2 min) och justerbar effekt i 11 olika lägen. Min står på högsta.
Med boxen inställd på max åker jag ifrån både Pro Ceed och Ceed Sport med 2,0 liters dieslen.
Vid service och andra verkstadsärenden tar jag bara ut boxen och sätter i den igen när bilen är klar.
Köp en box, du kommer garanterat inte ångra dig. Det blir en helt annan bil med betydligt mer kräm.

Bra svar Mattias!

Kom ihåg att mer effekt spar tid. ;)
Sorento crdi...

Re: Effektbox till kia ceed

15
Är verkligen trimboxarna utvecklade för 2010 års cee'd CRDi?

Är det enbart 6-vxl låda o isg som är skillnaden mellan 2007-2009 jmf 2010 års model?

Har läst i en del motortidningar att senaste Eco-motorn är nyutvecklad men med samma
effektsiffror som 2007-2009 års CRDi.

Vågar man koppla in en box från t.ex.
http://www.tekniktema.se/cardb/kia.htm 2590:-
eller
http://www.dieselkraft.se/ 3895:-

eller är de gjorda för den "äldre" motorn?
Det står nämligen inget om årsmodeller på dessa sajter.
2018 cee'd SW GDi
fd. 2010 cee'd SW CRDi

Re: Effektbox till kia ceed

16
Mattias,
hur är bränsleförbrukningen med Dieselkrafts effektbox?
Var det någon speciell anledning som gjorde att du valde Dieselkrafts box?
Effektförbrukning ska minska med boxen men exakt hur mycket vet jag inte eftersom jag kopplade in den ganska direkt efter att jag hämtat ut bilen.
Däremot så vet jag att den drar 2 dl mindre per mil med vagnen efter. Missade att sätta tillbaka boxen efter service och drog sen iväg över helgen med vagnen. Då snittade den 1,1 liter milen och med boxen i så drar den 0,9 l/mil med vagnen efter. (Stor boggie 7,5 meter och 1500 totalvikt.) Förra veckan körde vi cirka 120 mil med vagnen efter med ett snitt på 0,91 l/mil. Friktionsdäck 17" på bilen och dubbdäck 13" på vagnen.

Varför jag valde just Dieselkraft kommer jag inte ihåg. Såg någon annons och efter det så ringde jag bara och beställde. Alla boxar ger typ samma effekt och är nog samma skit också tror jag...
2009 Kia Ceed 1,6 CRDI Komfort + Businesspaket

Re: Effektbox till kia ceed

17
Tackar Mattias,
det var lite det jag var ute och fiskade efter, eftersom alla boxar verkar ge samma vrid och effekt på pappret i alla fall. Kanske är så enkelt att endast priset skiljer dem åt :roll:

Nyfiken på Lesters fråga också - borde vara fler på forumet som har effektbox som kan ge lite input.
Kom igen nu - jag lovar att inte ange er för KIA :lol:
Cee'd CRDi SW 2010 komfort, piston grey

Re: Effektbox till kia ceed

18
Måste bara ställa en fråga, hur kan man få lägre förbrukning med en "låda" för några tusen?.
Kia har ju lagt ner en jäkla massa miljoner för att ta fram nya Eco modellerna.
Så kan ju inte en "bond" trim ge lägre förbruknig bara så där. Låter för bra för att vara sant.
Bensinsare som man chippare kan man förstå att det får lägre förbrukning, när man inte utnyttnjar effekt fullt ut. Motorerna mappas efter 98okt istället för 93 eller nått som biltillverkaren gör.
Då får man båd mer effekt och lägre förbrukning.

Men detta med diesel har jag ingen koll på... :lol:
Cee´d Crdi SW-10a

Re: Effektbox till kia ceed

20
Biltoken skrev:Måste bara ställa en fråga, hur kan man få lägre förbrukning med en "låda" för några tusen?.
Kia har ju lagt ner en jäkla massa miljoner för att ta fram nya Eco modellerna.
Så kan ju inte en "bond" trim ge lägre förbruknig bara så där. Låter för bra för att vara sant.
Bensinsare som man chippare kan man förstå att det får lägre förbrukning, när man inte utnyttnjar effekt fullt ut. Motorerna mappas efter 98okt istället för 93 eller nått som biltillverkaren gör.
Då får man båd mer effekt och lägre förbrukning.

Men detta med diesel har jag ingen koll på... :lol:
Grejen är det att motorn inte är optimerad för vårt klimat, utan den ska fungera som den är över hela klotet, typ.
Vad en box kan göra är att optimera för våra breddgrader och strunta i hur den skulle fungera vid ekvatorn.

Hoppas jag skriver någorlunda begripligt. Vet inte så mycket om hur det funkar, men har fått det förklarat ung. så här.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"