Annons

Re: Dieselförbrukning

51
Fick ÄNTLIGEN ner den till 0,48 på landsvägskörning. Ca 30 mil i 95 km/h + lite grusvägar i 50-70 km/h
Bilen har nu rullat 3400mil så inkörd är den då verkligen.

Ska bli intressant om man kommer ner på 0,45 när vi åker till Sthlm om någon vecka. 96 mil enkel väg, kommer ju dock vara 110 och då vill den ju genast ha betydligt mer bränsle.

Första sommaren med bilen så körde vi ner till Sthlm med en förbrukning på 0,55 ner och 0,5 hem.
Annons

Re: Dieselförbrukning

52
Kan du ligga mellan 90km/h och 100km/h så går det nog. I 110 så ligger min på ca. 0,5 l/m
Inkörd? Har aldrig tidigare märkt att någon bil jag haft minskar förbrukningen efter visst antal mil. :)
Min nuvarande bil har gått ca 500 mil.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Dieselförbrukning

53
Jo det har man alltid fått höra av gamla dieselrävar. Dom behöver några tusen mil för att slita till sig och bli snåla.
Om det finns en sanning bakom det vet jag icke. Men som inföding i dieselland (Norrland) får man höra det från födseln.
Har hört att en gammal merca 200 behövde ca 5000 mil för att bli sådär trevligt snål.

Man kanske är lurad. Men det är vad jag hört.

Re: Dieselförbrukning

54
Jo men klart det är så, delar som skall slitas in mm... Har själv sett det bevisligen
på flera dieslar.
Vet inte själv hur länge det skall köras innan man skall märka något, det varierar
säkerligen, men har hört att det är vanligt med upptill 2000-4000mil, ibland kortare.
Det blir mindre och mindre friktion i samband med att delarna slits upp, och det är t.ex
därför som det vore en bra idé att köra olje+filter-byte efter bara ett par hundra mil, med
tanke på all skit som löses upp på alla nya delar.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Dieselförbrukning

56
Har fått min 2011 att åka på 0,43 från västerås-stockholm
Och då köre jag på 85-90 och min inte inkörd. Och 0,5-0,53 är när jag kör i sthlm me knapt 5km till jobbet
Den har gått 4800 km typ men jag tänker mycke på hur jag kör :lol:
CEE'D1,6 SW crdi I GULD2011 eller inte

Re: Dieselförbrukning

57
Nu har jag kört till Solna. Låg mellan 110 upp till 130 och det står 0,55 på färdddatorn (44 mil)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Dieselförbrukning

58
Ronnie skrev:Nu har jag kört till Solna. Låg mellan 110 upp till 130 och det står 0,55 på färdddatorn (44 mil)
Det var vekligen inte illa. Ska kolla nästa gång jag kör en längre sträcka vilket kommer bli Mantorp ;)

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

Re: Dieselförbrukning

59
_Morgan_ skrev:
Ronnie skrev:Nu har jag kört till Solna. Låg mellan 110 upp till 130 och det står 0,55 på färdddatorn (44 mil)
Det var vekligen inte illa. Ska kolla nästa gång jag kör en längre sträcka vilket kommer bli Mantorp ;)

Mvh Morgan_
E4:an hela vägen ner är 110km/h längsta sträckan, ca. 10 mil 120 km/h och tre mil 100 km/h. Man kanske skulle testa strikt lagligt ner och se vad det blir.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Dieselförbrukning

60
Ja då vi är 3 bilar än så länge så ska det bli grymt intressant att kolla snittet på vägen upp;)
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"