Annons

Re: Det här med tankning och "rätt" Diesel

21
Ingen som nämnt Shell i denna tråd! Har en Kia Sportage -13 som snart rullat 3000 mil, tankat på Shell sedan jag tog över den då den gått knappa 1300 mil. Har peppar, peppar inga problem ännu. Någon som har koll på hur Shells diesel står sig jämfört med konkurrenterna?

/Lasse
-------------------------------------
Kia Sportage Komfort 1,7 CRDi -13
Annons

Re: Det här med tankning och "rätt" Diesel

22
LexVer skrev:Ingen som nämnt Shell i denna tråd! Har en Kia Sportage -13 som snart rullat 3000 mil, tankat på Shell sedan jag tog över den då den gått knappa 1300 mil. Har peppar, peppar inga problem ännu. Någon som har koll på hur Shells diesel står sig jämfört med konkurrenterna?

/Lasse

Det har du rätt i! Inte varit något Shell snack! Vet inte hur Shell dieseln är för våra Kior. Vi kör det på jobb bland annat och där fungerar det bra. har ju iofs inga Kia bilar där heller :)
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

Re: Det här med tankning och "rätt" Diesel

23
Marcus_Turbo skrev:
Aros skrev:
Marcus_Turbo skrev:1040mil dryga halvåret gammal Ceed -13.

Filter byte idag, bara tankat Okq8 alltid samma mack. Gjorde även det med min förra ceed som gått strax runt 8000mil när jag bytte in den. Hade aldrig detta problemet på den!

Och som sagt det tas inte på garantin. Jag och verkstan är ju inte helt överens ;)
Vad ska man säga? Tycker det är helt sjukt att det inte går på garantin, när normalt intervall är, eller har varit ca. 6000 mil. Om det ska behöva bytas var 1000:e mil, så blir det tre byten/år för mig. Inte rimligt tycker jag. Men det är ju som vanligt, bensinbolagen skyller på biltillverkaren och tvärtom.

Jo håller med dig, och sade samma till killen som ringde från verkstan, ska man alltså behöva byta 3 filter inom loppet av en vanlig service? Det ville han inte riktigt svara på :lolno:

Jag tänker tanka Statiol nu från och med nästa tankning så ska vi se hur länge jag kan köra på deras diesel :P
Har också mailat Kia angående detta och dem hade tagit kontakt med verkstanden för att få upp filtret för analys, och se vad det är som gjort att det blivit igentäppt redan efter 1000 mil.

Fortsättning följer........
Spännande att se vad som händer då, Kia Sverige måste ju börja ta detta på allvar och göra något åt det. Vi som kunder ska inte behöva ta det ur egen plånbok tycker jag.

Jag kör också bara Statoil och alltid från samma station, så det blir ett slags fälttest för att se hur långt man kommer.
KIA Cee'd 1,6 CRDi SW Uppsala Edition - Cassa White - 2013
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"