Sida 2 av 3

Re: Reglera/begränsa laddström

Postat: 07 mar 2019, 22:16
av SorentoUM
Köpte du en NY Optima?
Det ska inte följa med nödladdare/reseladdare (schuko) i nya KIA.
Endast en typ2 kabel får medfölja...

Re: Reglera/begränsa laddström

Postat: 08 mar 2019, 07:30
av Ahe89
HellboyElvis skrev:Köpte du en NY Optima?
Det ska inte följa med nödladdare/reseladdare (schuko) i nya KIA.
Endast en typ2 kabel får medfölja...
Aha okej. Beställde den innan jul och fick den i förra veckan (tjänstebil) så den är helt ny.

Fick med två kablar, alltså både nödladdare och typ2.

Är tanken då att nya de nya bilarna inte ska kunna laddas i vägguttag utan endast i laddbox/stolpe?



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Reglera/begränsa laddström

Postat: 08 mar 2019, 08:56
av SorentoUM
Jo man kan ju fortfarande ladda med nödladdaren.
Men tanken är att man ska installera en ordentlig laddbox hemma istället pga de problem som kan uppstå med schuko och bristfälliga elinstallationer.
Dessutom går det betydligt fortare att ladda med laddbox, även den klenaare varianten.

Reglera/begränsa laddström

Postat: 11 mar 2019, 00:03
av Krummelur99
Kia som Kia kan man tycka vad gäller plug-in modellen. Varför olika sladdalternativ mellan niro o optima. Ska man stå på sig som ny niroägare och begära en typ2 kabel också?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Reglera/begränsa laddström

Postat: 11 mar 2019, 00:41
av DrGadget
Alla borde få en typ 2-kabel med bilen. Flesta publika laddplatser jag sår på har typ 2, förutom gratisladdning på Max och vid tågstationen i Ockelbo.

En typ 2-kabel kostar ca 2000-2500 kr. Schuko-kabel kostar betydligt mer, man kan nästan få en typ 2 och en laddbox för samma pris som schuko-kabeln.
Krummelur99 skrev:Kia som Kia kan man tycka vad gäller plug-in modellen. Varför olika sladdalternativ mellan niro o optima. Ska man stå på sig som ny niroägare och begära en typ2 kabel också?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Reglera/begränsa laddström

Postat: 11 mar 2019, 06:19
av SorentoUM
Alla SKA få en typ2-kabel och INTE nödladdaren vid leverans. Gäller 2019-

Re: Reglera/begränsa laddström

Postat: 22 mar 2019, 14:08
av Molb
Adam....ställer du in detta på adaptern eller i bilen?

Re: Reglera/begränsa laddström

Postat: 22 mar 2019, 15:32
av Mäc
Hämtade min bil igår (Advance Plus 2) och fick med laddkabel med Schuko-kontakt och en laddkabel med typ2-typ2.

Undrar också hur man ställer mellan 8, 10 och 12 A på laddkabeln med Schuko-kontakt. hittar inget i instruktionsmanualen om detta.

Re: Reglera/begränsa laddström

Postat: 22 mar 2019, 16:46
av Tommi
Mäc skrev:Hämtade min bil igår (Advance Plus 2) och fick med laddkabel med Schuko-kontakt och en laddkabel med typ2-typ2.

Undrar också hur man ställer mellan 8, 10 och 12 A på laddkabeln med Schuko-kontakt. hittar inget i instruktionsmanualen om detta.
Om det är lika som på Niro så är det genom att hålla in den svarta gummiknappen på baksidan efter att ha satt i stickproppen innan man anslutit bilen.

/ Tommi

Skickat från min SM-T580 via Tapatalk

Re: Reglera/begränsa laddström

Postat: 23 mar 2019, 19:06
av Ahe89
Tommi skrev:
Mäc skrev:Hämtade min bil igår (Advance Plus 2) och fick med laddkabel med Schuko-kontakt och en laddkabel med typ2-typ2.

Undrar också hur man ställer mellan 8, 10 och 12 A på laddkabeln med Schuko-kontakt. hittar inget i instruktionsmanualen om detta.
Om det är lika som på Niro så är det genom att hålla in den svarta gummiknappen på baksidan efter att ha satt i stickproppen innan man anslutit bilen.

/ Tommi

Skickat från min SM-T580 via Tapatalk
Ja precis, det finns en knapp på adaptern som justerar i tre olika lägen.



Skickat från min iPhone med Tapatalk