Annons

Krängningshämmarstag Ceed

1
Efter att ha talat med några andra Ceed-ägare har det framkommit att det ofta uppstår ett klonkande ljud i framvagnen efter några tusen mil. Även vår bil, en Ceed CRDi -09 har drabbats. Det är bussningarna vid krängningshämmarstagen som det blir glapp i. Oljudet hörs när man kör över brunnslock, eller kör på gropig väg när bilen gungar lite. Reparationen brukar bestå av att man byter dessa stag på båda sidor samtidigt. En liten enkel operation som bara tar 15-20 minuter att göra. KIA anser att detta är förbrukningsmaterial som inte ska gå på garantin.

Vår bil började "klonka" efter c:a 3200 mil och diskussionen om garantins vara eller icke vara uppstod med verkstaden. Naturligtvis tyckte jag att de ska hålla betydligt längre än drygt 3000 mil, men på verkstaden skyllde de på att svenska vägar har så dålig standard, så de håller inte längre än så! Efter att ha argumenterat en stund sa jag att vi aldrig byter dessa stag på bilarna på mitt jobb och de går runt 15-17000 mil på blandat asfalt- och grusvägar. När han fick reda på att vi har Renault på jobbet tittade han lite bistert ner på golvet och sa sedan eftertänksamt: Våra bilar ska inte vara sämre än Renault. Vi byter stagen på garantin!

Lite argumentation räcker tydligen för att de ska ändra sig. Sen har jag pratat med flera som har fått det reparerat på garantin utan någon som helst diskussion. Ni som råkar ut för detta: argumentera för er sak. Det brukar löna sig.
KIA Ceéd CRDi SW Komfort 115 hk Piston Grey Metallic 2009
Annons

Re: Krängningshämmarstag Ceed

3
Hade det felet på min förra, sa på verkstaden att det var något missljud i underredet. De fixade det på garantin, utan diskussion.

Det var på Hedins.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Krängningshämmarstag Ceed

5
Det vore intressant att höra hur det är med bilarna som rullat 12000-15000 mil. Är det bara vissa årsmodeller som är drabbade? Ska man räkna med att byta stagen var 4000:e mil, eller sätter de på rejäla grejer som håller bilens livslängd ut?
KIA Ceéd CRDi SW Komfort 115 hk Piston Grey Metallic 2009

Re: Krängningshämmarstag Ceed

6
Det finns ju flera fel på en bil som är att betrakta som inbyggda fel från fabrik.
Även om komponenten är hel när man köper bilen så är komponenten av bristande
kvalite som gör att den ger upp i förtid.
Alla dessa kända brister och fel borde listas och så fort de krånglar omfattas av garantin.
Kia har säkert en intern lista på detta.
Inte schysst mot kunden att inte ta det på garantin.

Ta exempelvis alla dessa radioapparater i Ceed som efter en tid blir kraftlösa ljudmässigt.
Här finns ju ett känt icke officiellt inbyggt fel på dessa, de borde bytas ut direkt.
Hur kul är det att åka omkring och veta att förr eller senare går den sönder och ändå inget
kunna göra.

Re: Krängningshämmarstag Ceed

7
Detta fel finns på alla ceed oavsett årsmodell, kan komma tidigt som 1500 mil men kan också hålla 7000 mil. Väldigt olika från bil till bil men alla ceed kommer råka ut för det.

Kan även tillägga att det kan komma ett oljud som låter nästan exakt som glappande k-stag, då det kan vara muttern till de främre stötdämparna. Lyft huven, ta bort de svarta locken som täcker muttrarna och känn på dom med en 19 lednyckel.

Re: Krängningshämmarstag Ceed

8
Första klonket för mig vid 1500-2000mil då var det Bultarna till fjäderbenen som inte satt fast som dom skulle, nå linande i alla fall.
Andra gången 4100mil så var det krängningshämarna som byttes utan några som helst funderingar eller krav om att jag skulle betala.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"