Annons

El fel sorrento

1
Hej hade problem med reläer i vintras när det var kallt, men efter en timme på elementet gick det bra igen, men den sista kalla natten vi hade slutade instrument belysningen fungera och airbag lampan lyser. hittar inget relä för dom funktionerna har kollat alla säkringar, någon som har förslag? kia sorrento 06 2,4
Hälsn anders
Annons

Re: El fel sorrento

2
Hej!
Det behöver inte vara rälé, det kan vara själva kontaktenhet bakom cylindernyckel (tändlås). Det är en cylinderformat kontaktdon med små fjädrar på insidan som trycker på en kopparplatta. Med kylan fastnar plattan eller så är fjädrarna slöa.
Med lite tålamod så kan du öppna donet, dra lite grann på fjädrar, smörja med låsolja och montera tillbaka det.
Jag själv fick erfarenhet av liknande fel förra vinter, fick betala mer än 5000 kr för bogsering och verkstad men kia-verkstan hittade inte felet. Jag hämtade bilen och efter att jag hade kört en km så dog den igen. Jag hade ju kollat alla rälé och viste att det inte hade med databox att göra. testade med tändningslås och voalá, jag hittade fel!
Hoppas det hjälper på din bil.
Hej då!
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"