Annons

Lås problem

1
Hej!
Jag har en cee'd sw -10 och har fått ett märkligt problem.
Ibland när jag ska låsa bilen så händer inget. Då måste jag vrida på tändningen och av igen och då går det låsa.
Nån annan som har / har haft samma problem ?
Annons

Re: Lås problem

2
Har du lyssnat så att du hör ett knäpp från rattlåset när du drar ut nyckeln, har haft likartat problem ibland och då har inte låset/låscylindern gått ända ut. Kan kännas som att du drar ut cylindern.
Kia ceed sw crdi -09b

Re: Lås problem

3
steffo skrev:Hej!
Jag har en cee'd sw -10 och har fått ett märkligt problem.
Ibland när jag ska låsa bilen så händer inget. Då måste jag vrida på tändningen och av igen och då går det låsa.
Nån annan som har / har haft samma problem ?
Har precis detta problem med min. Verkstaden prövade med smörjning av lås, men det hjälpte inte. Nu skall tändningslåset bytas.
Kia Cee´d SW CRDi 2011 Komfort Sirius Silver "Såld"
Kia Cee´d SW CRDi 2013 Komfort Cassa White "Såld"
Kia Cee´d SW CRDi 2016 GT Line Solid röd

Re: Lås problem

4
JEE skrev:
steffo skrev:Hej!
Jag har en cee'd sw -10 och har fått ett märkligt problem.
Ibland när jag ska låsa bilen så händer inget. Då måste jag vrida på tändningen och av igen och då går det låsa.
Nån annan som har / har haft samma problem ?
Har precis detta problem med min. Verkstaden prövade med smörjning av lås, men det hjälpte inte. Nu skall tändningslåset bytas.
Händer det hela tiden eller bara ibland?

Re: Lås problem

5
Har haft samma problem och bl.a. fått BCM:n utbytt utan resultat, men efter en grundlig uppsmörjning där man sprutade in rejält med 5:56 i tändningslåset så att det rann ut en blandning med smuts har det fungerat problemfritt.

Re: Lås problem

6
steffo skrev:
JEE skrev:
steffo skrev:Hej!
Jag har en cee'd sw -10 och har fått ett märkligt problem.
Ibland när jag ska låsa bilen så händer inget. Då måste jag vrida på tändningen och av igen och då går det låsa.
Nån annan som har / har haft samma problem ?
Har precis detta problem med min. Verkstaden prövade med smörjning av lås, men det hjälpte inte. Nu skall tändningslåset bytas.
Händer det hela tiden eller bara ibland?
Kanske händer var 10:e gång jag går ur och låser bilen efter att jag kört den.
Kia Cee´d SW CRDi 2011 Komfort Sirius Silver "Såld"
Kia Cee´d SW CRDi 2013 Komfort Cassa White "Såld"
Kia Cee´d SW CRDi 2016 GT Line Solid röd

Re: Lås problem

7
Ett bra tips: spruta inte in 5-56 i låset utan köp en riktig låsolja, dyr jag vet den är bäst. Kolla hos din lokala låssmeds firma eller liknande . 5-56 är mycket fetare så det binder mer smuts och damm.
Kia ceed sw crdi -09b

Re: Lås problem

9
Berra skrev:Jag har också samma problem med låset! Ska kolla med Kia-verkstaden!
Haft min bil inne på service 2 gånger nu och nämnt att dom ska kolla upp det men inget har hänt.
Hoppas du får ordning på det.
Skriv svar

Återgå till "Problem"